Lidliltä Suomessa kehitetty tuotesarja herkälle iholle

Lidl kehitti Sensitive-tuotesarjan herkkäihoisille yhteistyössä Suomen Allergia- ja astmaliiton kanssa. Liiton mukaan suomalaisten iho on erityisen herkkä.

Lidlin uudet hellävaraiset Sensitive-tuotteet eivät sisällä väriaineita eivätkä hajusteita, ja ne on kehitetty Suomessa yhdessä Allergia- ja astmaliiton kanssa. Yhteistyö takaa sen, että Sensitive-tuotteet täyttävät tiukat pohjoismaiset herkän ihon -tuotteen laatuvaatimukset. Tuotteilla on myös liiton myöntämä Allergiatunnus.

”Autoimme koostumuksen toteuttamisessa ja kävimme yhdessä vielä lopuksi läpi tuotteiden ainesosalistat. Näin varmistimme, että tuotteissa ei ole lainkaan hajusteita eikä helposti allergisoivia mykerökukkaisista kasveista johdettuja ainesosia. Lisäksi varmistimme, että tuotteet täyttyvät tiukat vaatimukset esimerkiksi säilöntäaineiden osalta”, Allergia- ja Astmaliiton viestintäpalveluiden johtaja Niki Alanko kertoo.

Suomalainen iho on erityisen herkkä

Allergia- ja astmaliiton mukaan suomalainen ja pohjoismaalainen iho on keskimäärin herkempi kuin keskieurooppalaisten. Ihomme laatuun vaikuttaa muun muassa auringonvalon puute ja keskuslämmityksen kuivattama sisäilma. Myös tuoksuyliherkkyyttä esiintyy laajasti, mutta sen syistä ei Alangon mukaan ole tarpeeksi tutkimusta.

”20 prosentilla suomalaisista on atooppinen iho, ja monet ovat myös tuoksuyliherkkiä. Herkälle iholle on selkeä syy eli se, että iho pysyttelee suuren osan vuodesta visusti piilossa vaatteiden alla. Meillä ei siis ole keski- ja eteläeurooppalaisten auringossa parkkiintunutta nahkaa”, Alanko kertoo.

Lidlin valikoimassa on aikaisemmin ollut herkkäihoisille suunnattuja tuotteita, mutta ne on valmistettu keskieurooppalaisen määritelmän mukaan ja sisältäneet näin esimerkiksi hajusteita.

Herkät tuotteet ovat myös tehokkaita

Uusi Sensitive-tuotesarja on siis kehitetty pohjoismaisen herkän ihon määritelmän mukaan. Siihen kuuluu 11 tuotetta kosmetiikkatuotteista pesuaineisiin. Kosmetiikkatuotteiden joukossa ovat shampoo, hoitoaine, suihkugeeli, käsisaippua, body lotion ja deodorantti. Shampoo ja hoitoaine sopivat kaikille hiustyypeille, suihkugeeli ja body lotion puolestaan kaikille ihotyypeille. Tuotesarjassa on myös vauvojen kosteuspyyhkeitä, jotka sisältävät ihoa kosteuttavaa ja rauhoittavaa aloe veraa. Sensitive-tuotesarjan pesuaineissa on tuotteita niin pyykin- kuin astianpesuun: Nestemäinen Formil Sensitive -pesuaine on tarkoitettu kirjo- ja valkopyykille, Doussy Sensitive -huuhteluaine sekä W5 Sensitive -astianpesuaine astianpesuun.

Alangon mukaan monesti kuultu huoli siitä, että herkän ihon tuotteet eivät olisi yhtä tehokkaita kuin tavalliset tuotteet, on turha. Herkän ihon pesuaineissa ei saa olla optisia kirkasteita, jotka saavat pyykin näyttämään valkoisemmalta. Kirkasteille ei kuitenkaan ole tarvetta, mikäli pyykkiä pestessä noudattaa kankaiden ohjelämpötiloja.

”Oli herkkäihoinen tai ei, suosittelen esimerkiksi lakanapyykin pesemistä 60 asteessa. Alemmat lämpötilat eivät pysty irrottamaan tyynyliinoihin ja lakanoihin tarttunutta kuollutta ihosolukkoa, talia tai ihovoiteita, sanoi pesuainepakkaus mitä tahansa”, Alanko painottaa.

Sen lisäksi, että Sensitive-tuotteet ovat hellävaraisia iholle, ovat ne myös hellävaraisia ympäristölle. Kaikille Sensitive-tuotesarjan tuotteille on myönnetty Doussy Sensitive -huuhteluainetta lukuun ottamatta Pohjoismaiden yhteinen ympäristömerkki, Joutsenmerkki.

Sensitive-tuotesarjaan kuuluvat seuraavat tuotteet:
Cien Sensitive shampoo, 300 ml, 2,19 e
Cien Sensitive hoitoaine, 300 ml, 2,19 e
Cien Sensitive suihkugeeli, 300 ml, 1,99 e
Cien Sensitive käsisaippua, 500 ml, 2,29 e
Cien Sensitive body lotion, 300 ml, 2,79 e
Cien Sensitive deo roll-on antiperspirantti, 50 ml, 1,99 e
Toujours Sensitive vauvojen kosteuspyyhe, 72 kpl, 1,99 e
Formil Sensitive nestemäinen kirjopesuaine, 1l, 2,99 e
Formil Sensitive nestemäinen valkopesuaine, 1l, 2,99 e
Doussy Sensitive huuhteluaine, 1l, 2,59 e
W5 Sensitive astianpesuaine, 500ml, 1,59 e