• Lidl Suomi/

Lidlin asiakkaat ostavat Reilun kaupan tuotteita kymmenen kertaa enemmän kuin neljä vuotta sitten

Reilun kaupan tuotteiden myynti on kymmenkertaistunut Lidlissä neljässä vuodessa. Suosion nousuun on vaikuttanut Lidlissä jo pari vuotta sitten tehty päätös siirtyä käyttämään vain vastuullisesti tuotettua kaakaota.

Reilun kaupan tuotteet käyvät kaupaksi Lidlissä, sillä neljässä vuodessa niiden myynti on kymmenkertaistunut. Reilun kaupan tuotteiden ehdoton ykköshitti on banaani, ja toisena kärjessä ovat Reilun kaupan ruusut. Kymmenen suosituimman tuotteen joukkoon on kiilannut myös useita suklaita ja jäätelöitä, joiden raaka-aineena käytetään Reilun kaupan kaakaota.

Lidlissä on kiinnitetty paljon huomiota vastuullisesti tuotettuun kaakaoon. Kaakao on niin sanottu riskiraaka-aine, koska suuren kysynnän takia sitä viljellään usein tehoviljelynä, mikä voi olla hyvinkin haitallista sekä viljelijöille että ympäristölle. Ruokakaupassa kaakaota löytyy monista arkisistakin tuotteista, mikä puolestaan aiheuttaa sen, että kaakaota tarvitaan paljon. Kun määrät ovat suuria, myös kaakaon tuotanto-olosuhteilla on merkittävä vaikutus ympäröivään maailmaan.

Lidl on halunnut varmistaa, että sen käyttämä kaakao on kestävästi ja vastuullisesti tuotettua. Jo vuodesta 2017 lähtien kaikissa Lidlin omien merkkien tuotteissa on käytetty pelkästään vastuullisesti tuotettua kaakaota. Vastuullisuuden takaavat sertifikaatit, kuten Reiluun kauppaan kuuluva Fairtrade Cocoa Program. Sertifikaatti varmistaa, että tuottajat saavat tekemästään työstä reilun korvauksen ja tuotannossa noudatetaan luontoa suojelevia ympäristösäännöksiä.

– Olemme siirtyneet käyttämään Reilun kaupan kaakaota suosituimmissa suklaalevyissä, jäätelöissä ja muroissa. Suosimalla sertifioitua kaakaota varmistamme kestävän tuotannon edellytykset ja laadukkaat yhteistyökumppanit myös tulevaisuudessa. Näin myös asiakkaamme voivat tehdä helposti vastuullisia valintoja ilman suurempaa miettimistä, sanoo Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Riikka Pöllänen.

Ruuan lisäksi Lidl on panostanut myös vastuulliseen kukkavalikoimaan. Lidlin valikoimassa on viisi erilaista Reilun kaupan kimppua, joten tällä hetkellä valtaosa leikkokukista on Reilun kaupan. Kukkien vastuullinen tuotanto on tärkeää, koska työntekijöiden oikeudet eivät läheskään aina toteudu kukkien kasvatusalueilla Itä-Afrikassa.

– Ostamalla Reilun kaupan kukkia asiakkaamme voivat vaikuttaa siihen, että kukkatiloilla työskennellään turvallisisissa työolosuhteissa ja työntekijöille maksetaan vähintään lakisääteistä ja asteittain nousevaa palkkaa, Pöllänen sanoo.

Mistä Lidlin Reilun kaupan tuotteet ja raaka-aineet tunnistaa
Asiakas pystyy tunnistamaan Reilun kaupan tuotteet ja raaka-aineet pakkausmerkinnöistä. Tuotteessa voi olla Reilun kaupan logo tai siinä voi lukea Fairtrade. Lidlin valikoimassa on lisäksi vuodesta 2007 ollut oma tuotemerkki Fairglobe, jonka kaikki tuotteet ovat Reilun kaupan tuotteita. Fairgloben tuotavalikoimaan kuuluu muun muassa kahvia, teetä ja sokeria. Reilun kaupan kaakaosta valmistetut suklaatuotteet tunnistaa Fairtrade Cocoa Program -logosta.

Lisätietoa Lidlin tuotteiden vastuullisuudesta voi lukea osoitteesta lidl.fi/vastuullisuus.

Lisätietoja: Jenni Hakkarainen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Avainsanat: