• Lidl Suomi/

Lidlin banaanivalikoima laajenee – Reilun kaupan banaanien rinnalle Rainforest Alliance -sertifioitu banaani

Lidlin banaanivalikoima laajenee syyskuussa 2019, kun kahden erilaisen Reilun kaupan banaanin rinnalle myyntiin tulee Rainforest Alliance -sertifioitu banaani. Rainforest Alliance -sertifioidun banaanin tunnistaa vihreästä sammakkomerkistä.

Rainforest Alliance -sertifiointi kertoo, että tuote tulee luonnon monimuotoisuutta ja kestäviä ansaintamahdollisuuksia tukevalta tilalta.  Rainforest Alliance -sertifioidut tilat ovat sitoutuneet tekemään töitä paikallisen ympäristön hyvinvoinnin takaamiseksi muun muassa vähentämällä energian-, veden- ja kemikaalienkulutusta. Lisäksi ohjelma takaa tilan työntekijöille kohtuullisen palkan ja edistää paikallista terveydenhuoltoa ja koulutusta.

Hinnaltaan Rainforest Alliance -sertifioitu banaani on hieman Reilun kaupan banaania edullisempi.

• Haluamme tarjota asiakkaillemme myös edullisemman vaihtoehdon, Lidlin kaupallinen johtaja Thomas Heinrichs kertoo.

Aiemmin tänä vuonna Lidl ilmoitti siirtyvänsä myymään ainoastaan Reilun kaupan banaania. Valikoimassa on ollut tavallinen Reilun kaupan banaani sekä luomubanaani. Banaani on Suomen myydyin hedelmä ja Lidlin linjaus tuplasi Reilun kaupan banaanin myynnin Suomessa. Nyt myyntiin tuleva uusi banaani ei muuta tilannetta:

• Suurin osa meillä myytävistä banaaneista on jatkossakin reiluja ja Reilu kauppa säilyttää asemansa Lidlin ykkösbanaanina. Pidämme jatkossakin esillä Reilun kaupan etuja ja markkinoimme Reilun kaupan banaaneja asiakkaillemme, Heinrichs listaa.

Fakta:

• Lidlin banaanivalikoimassa on 16.9. alkaen kolme erilaista banaania: Reilun kaupan banaani, Reilun kaupan luomubanaani ja Rainforest Alliance -sertifioitu banaani
  • Reilun kaupan banaanit myydään irtotuotteina ja Rainforest Alliance -banaani kokonaisina terttuina.
  • Reilu kaupan sertifikaatti kertoo, että viljelijäosuuskunta saa banaaneistaan aina vähintään takuuhinnan, joka kattaa kestävän tuotannon kustannukset ja tuo turvaa maailmanmarkkinahintojen heilahteluilta. Lisäksi maksetaan reilun kaupan lisää yhteisöä kehittäviin hankkeisiin.
  • Rainforest Alliance -sertifikaatti kertoo, että tuote tulee luonnon monimuotoisuutta ja kestäviä ansaintamahdollisuuksia tukevalta tilalta.  Rainforest Alliance -sertifioidut tilat ovat sitoutuneet tekemään töitä paikallisen ympäristön hyvinvoinnin takaamiseksi muun muassa vähentämällä energian-, veden- ja kemikaalienkulutusta.

Lisätietoja: Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi