Lidlin kolmannen jakelukeskuksen rakentaminen alkaa Järvenpäässä

Lidlin kolmannen jakelukeskuksen tontilla Järvenpäässä rakentaminen on edennyt perustusvaiheeseen. 60 000 kerrosneliömetrin kokoinen jakelukeskus tulee valmistuttuaan työllistämään noin 300 kaupan ja logistiikan ammattilaista. Tavoitteena on rakentaa Pohjoismaiden ympäristöystävällisin jakelukeskus, jonka kautta toimitetaan tuotteet aluksi muutamaan kymmeneen Lidl-myymälään eteläisessä Suomessa. Jakelukeskus otetaan käyttöön loppuvuonna 2018.

Ympäristöarvot ohjaavat rakentamista

Järvenpään jakelukeskuksen rakentamisessa kiinnitetään erityistä huomiota ympäristöasioihin. Tavoitteena on rakentaa Pohjoismaiden ympäristöystävällisin pt-kaupan jakelukeskus ja hakea sille kestävän rakentamisen BREEAM -ympäristösertifiointia. Sertifioinnille tavoitellaan kunnianhimoista Excellent-tasoa.

Sertifikaatti ohjaa rakennuksen suunnittelua, rakentamista ja käyttöä. Järvenpään jakelukeskuksessa sertifikaatin vaatimukset on huomioitu mm. maankäytön suunnittelussa, energia- ja elinkaarisuunnittelussa sekä materiaalivalinnoissa.

”Jakelukeskuksen katolle tullaan asentamaan aurinkovoimala, joka tuottaa osan kiinteistön käyttämästä sähköenergiasta. Myös kylmäkoneiden lauhdelämpö tullaan hyödyntämään rakennuksen energiatarpeisiin”, Lidlin kiinteistö- ja kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen kertoo.

Sertifikaatti huomioi myös jakelukeskuksen sijainnin julkisten kulkuyhteyksien äärellä sekä myöhemmin kiinteistön jätehuollon ja vedenkäytön.

Jakelukeskus mahdollistaa myymäläverkoston laajentamisen

Jakelukeskus on Lidlille valtakunnallisesti merkittävä hanke ja avainasemassa Lidlin myymäläverkoston laajenemisessa. Jakelukeskus otetaan käyttöön loppuvuonna 2018. Investointina jakelukeskus on merkittävä, suuruusluokkaa 100 miljoonaa euroa.

”Avaamme lähivuosina useita kymmeniä myymälöitä Etelä-Suomessa. Tarvitsemme kipeästi lisää jakelukeskuskapasiteettia taataksemme saumattomat tuotteiden toimitukset seitsemänä päivänä viikossa lisääntyvien myymälämäärien osalta myös jatkossa ", Kaikkonen jatkaa.

Lyhyesti Lidlin Järvenpään jakelukeskuksesta

• Jakelukeskus sijoittuu Järvenpäähän Boogien eli Poikkitien yritysalueelle valtatie 4:n ja pääradan välittömään läheisyyteen.
  • Jakelukeskus rakennetaan 24 hehtaarin tontille, jolla on rakennusoikeutta 80 000 kerrosneliömetriä.
  • Ensivaiheessa rakennetaan n. 60 000 kerrosneliömetrin jakelukeskus, jota on myöhemmin mahdollista laajentaa.
  • Jakelukeskuksen kautta toimitetaan tuotteet alkuvaiheessa muutamiin kymmeniin eteläisessä Suomessa sijaitseviin Lidl-myymälöihin. Myymäläverkoston laajentuessa jakelukeskuksesta voidaan toimittaa tuotteita jopa sataan myymälään.
  • Jakelukeskus tulee työllistämään noin 300 kaupan ja logistiikan ammattilaista. Rekrytoinnit sijoittuvat pääosin vuoteen 2018.
  • Lidlillä on vastaavalla periaatteella toimivat jakelukeskukset Janakkalassa ja Laukaassa.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.