Lidlin muovikassittomana päivänä säästettiin 226 000 muovikassia ja -pussia

Muovikassittomana päivänä jäi käyttämättä 226 000 muovikassia ja hedelmäpussia. Yhteensä tempauksella säästettiin lähes 3 000 kiloa muovia. Muovikassi ja paperikassi maksavat Lidlissä nyt saman verran.

Lidlin viime viikon keskiviikkona järjestämä muovikassiton päivä vähensi muovikassien ja -pussien kulutusta Suomessa merkittävästi. Kun Suomen Lidleissä kuluu tavallisena keskiviikkona tyypillisesti yhteensä noin 226 000 muovikassia ja -pussia, tällä kertaa ostokset pakattiin kestokasseihin, paperikasseihin ja asiakkaiden omiin ostoskasseihin, ja hedelmät ja vihannekset biopusseihin. Seurauksena säästettiin yhteensä lähes 3 000 kiloa muovia.

Paperikassin myynti kasvoi tempauspäivänä 23-kertaiseksi ja kestokassien myynti 15-kertaiseksi tavalliseen keskiviikkoon verrattuna. Kassoilla muovikassit eivät kuitenkaan ainoastaan korvautuneet muilla uusilla kasseilla, vaan kaikkien erilaisten ostoskassien myynti yhteensä oli sekin tuntuvasti tavallista pienempi. Jos muovi- ja paperikassien normaalia myyntiä verrataan tempauspäivän myynteihin, erilaisia ostoskasseja säästyi yli 40 000 kappaletta.

– Merkillepantavaa on, että kaikkien myytyjen ostoskassien määrä yhteensä jäi roimasti tavallisesta. Se tarkoittaa sitä, että monella asiakkaalla oli oma ostoskassi mukana juuri niin kuin toivoimmekin, Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen iloitsee.

Lidl vähentää muovia jatkossakin

Muovikassittoman keskiviikon jälkeen muovikassien hinta muuttui Lidleissä. Nyt muovikassi maksaa saman verran kuin paperikassi.

Lidl tekee muovin parissa pitkäjänteistä työtä. Muovilinjauksensa mukaisesti kauppaketju pyrkii vähentämään muovia omien merkkiensä tuotteista ja pakkauksista viidenneksellä vuoden 2025 loppuun mennessä. Toinen tavoite on saada kaikki omien merkkien pakkausmuovi kierrätettäväksi samassa ajassa. Lisäksi Lidl poistaa vuoden 2019 loppuun mennessä valikoimastaan useita kertakäyttömuovituotteita: muoviset pillit, vanupuikot, kertakäyttöaterimet, -lautaset ja -mukit korvataan muilla materiaaleilla.

– Muovi on hyvä materiaali esimerkiksi hävikintorjunnan kannalta. Olemme kuitenkin tunnistaneet kohtia, joissa sitä voidaan vähentää ja välttää. Edelleen ongelmia syntyy, kun muovi joutuu luontoon tai se käytetään vain kerran. Muovin kierrätystä ja uusiokäyttöä on lisättävä huomattavasti, Maija Järvinen toteaa.

Lidlin myymälöistä kaikki värillinen ja väritön muovi kerätään ja toimitetaan kierrätettäväksi uusiokäyttöön. Muovilinjauksesta voi lukea lisää täällä.

Motiivina muovikassitempaukselle Lidlillä oli muovikassien käytön pysyvä vähentäminen. Euroopan unionissa yhteiseksi tavoitteeksi on asetettu, että vuoteen 2025 mennessä muovikasseja kulutettaisiin vuosittain vain 40 kappaletta per henkilö. Suomessa tästä tavoitteesta ollaan vielä kaukana. Muovikassit olivat poissa myynnistä Suomen kaikista yli 170 myymälästä.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Osana Schwarz-ryhmää Lidlillä on kokonaisvaltainen muovistrategia. Yhtenä maailman suurimmista päivittäistavarakaupan toimijoista Schwarz-ryhmä, johon myös Lidl kuuluu, tunnistaa vastuunsa erityisesti ympäristöä kohtaan. Muovistrategiansa mukaisesti Schwarz kehittää tapoja vähentää muovin käyttöä toiminnassaan maailmanlaajuisesti, ja edistää muovin kierrätystä ja suljettua kiertoa.

Lainaukset

Kaikkien myytyjen ostoskassien määrä yhteensä jäi roimasti tavallisesta. Se tarkoittaa sitä, että monella asiakkaalla oli oma ostoskassi mukana juuri niin kuin toivoimmekin.
Maija Järvinen, vastuullisuusasiantuntija
Ongelmia syntyy, kun muovi joutuu luontoon tai se käytetään vain kerran. Muovin kierrätystä ja uusiokäyttöä on lisättävä huomattavasti.