Lidlin myymälät ja jakelukeskus muodostavat nyt virtuaalivoimalaitoksen

Virtuaalivoimalaitoksena toimivat Lidlin toimipisteet vähentävät fossiilisen varavoiman tarvetta valtakunnallisessa sähköverkossa. Lidleistä tuli virtuaalivoimalaitos syyskuussa 2020.

Kauppaketju voi olla myös virtuaalivoimalaitos: sellaisen muodostavat yhdessä Lidlin Järvenpäässä sijaitseva jakelukeskus ja 136 ketjun tällä hetkellä yhteensä 192 myymälästä. Virtuaalivoimalaitoksena toimivat Lidl-myymälät ja jakelukeskus käyttävät vähemmän sähköä silloin, kun sähköverkossa on ruuhkaa ja enemmän sähköä, kun verkko uhkaa ylikuormittua liiasta sähköstä.

Virtuaalivoimalaitos auttaa hyödyntämään uusiutuvaa energiaa ja välttämään fossiilista varavoimaa Suomessa.

– Uusiutuvan energian tuotanto on säästä riippuvaista, ja siksi joskus sähköverkossa on enemmän virtaa, joskus vähemmän, eikä sitä oikein voi ennakoida. Virtuaalivoimalaitos auttaa tasaamaan sähkönkäyttöä ja vähentää tarvetta hiilipohjaiselle varavoimalle kulutuspiikkien aikana. Se tuo siis joustoa. Parhaassa tapauksessa Fingridin ei välttämättä tarvitse pistää fossiilisella energialla toimivia varavoimakoneita ollenkaan päälle, Lidl Suomen energia- ja ympäristöpäällikkö Simo Siitonen selventää.

Lidl siirtyi käyttämään omassa toiminnassaan vain uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä vuoden 2019 alussa. Toimimalla virtuaalivoimalaitoksena kauppaketju voi vaikuttaa käytettävään energiamuotoon koko valtakunnallisessa sähköverkossa.

Käytännössä sähköverkon kuormitusta vältetään Järvenpään jakelukeskuksessa valtavan sähköakun ja älykkään energianohjausjärjestelmän avulla. Myymälöissä sähkönkulutukseen voidaan vaikuttaa ilmanvaihto- ja vedenjäähdytyskoneiden käyttöä säätelemällä.

– Esimerkiksi ilmanvaihdon hetkellinen pienentäminen tai lisääminen ei häiritse olosuhteita kaupassa. On hienoa olla mukana ilmastotalkoissa ja pienentämässä koko suomalaisen yhteiskunnan hiilijalanjälkeä, Siitonen sanoo.

Tavoitteena 20 prosentin säästö vuotuisesta energiankulutuksesta

Lidlin tavoite olla hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä on kannustanut yritystä pienentämään energiankulutustaan entisestään. Vuonna 2017 Lidl Suomi allekirjoitti kansallisen energiatehokkuussopimuksen, jossa toimijat sitoutuivat säästämään vuotuisesta kulutuksestaan neljä prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Lidl kuitenkin nosti oman tavoitteensa pian neljästä kymmeneen prosenttiin ja myös saavutti tavoitteen nopeasti.

Viime vuonna Lidlin oma tavoite nostettiin 20 prosenttiin: tähtäimessä on vuotuisten energiankulutuksen leikkaaminen viidenneksellä vuoteen 2025 mennessä. Konkreettisesti energiaa pihistellään 44 myymälän vuotuisen sähkönkulutuksen verran.

Lisätietoja: tiedottaja Anna Rissanen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee noin 5600 henkilöä. 192 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Järvenpäässä ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.