Lidlin tilinpäätös 2017: investoinnit yli 100 miljoonaa ja 15 uutta myymälää

Lidl on investoinut Suomeen tilikaudella 2017 yli sata miljoonaa euroa ja lisännyt henkilöstöään yli 200 henkilöllä. Tilikaudella avattiin yhteensä 15 uutta myymälää, joista yli puolet sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Lidlin liikevaihto nousi 5,2 prosenttia ollen 1524 miljoonaa euroa. Tiedot käyvät ilmi Lidl Suomen helmikuussa 2018 päättyneen tilikauden tilinpäätöksestä.

Lidl Suomen helmikuussa 2018 päättyneen tilikauden luvut kertovat tasaisesta kasvusta: Yhtiön liikevaihto oli 1524 miljoonaa euroa, mikä on 5,2 prosenttia edellistä tilikautta enemmän. Lidl investoi Suomeen viime tilikaudella 108 miljoonaa euroa.

Investointeja selittää Järvenpäähän rakenteilla oleva kolmas jakelukeskus. Kunnianhimoista Breeam Excellent -ympäristösertifikaattia tavoittelevan jakelukeskusrakennuksen on määrä valmistua rakennustöiden osalta syksyn aikana.

-        Pääsemme viettämään avajaisia energiatehokkaassa Järvenpään jakelukeskuksessa lokakuussa, jonka jälkeen alkaa toiminnan ylösajo. Ensimmäiset tavarantoimitukset eteläisen Suomen myymälöihimme tullaan tekemään alkuvuonna 2019, Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen summaa aikataulua.

Toinen investointeja selittävä tekijä ovat uudet myymälät: tilikauden aikana Lidl on avannut yhteensä 15 uutta myymälää, joista 12 on täysin uusia ja kolme puretun myymälän tilalle rakennettuja. Lidlin myymäläverkoston laajeneminen keskittyi pääkaupunkiseudulle, sillä uusista myymälöistä kahdeksan sijaitsee Helsingissä, Espoossa tai Vantaalla.

Työtä useille sadoille uusille työntekijöille

Tilikaudella 2017 Lidl työllisti Suomessa keskimäärin 5100 henkilöä, mikä on kaksisataa henkilöä edellisvuotta enemmän. Järvenpään jakelukeskukseen rekrytoidaan parhaillaan jopa kahta sataa varastotyöntekijää. Kaikkiaan perinteinen, ihmisvoimin toimiva läpivirtausvarasto tulee työllistämään vakituisesti jopa 300 henkilöä.

-        Henkilöstömäärämme on kasvanut tasaisesti viime vuodet. Kuluvalla tilikaudella tulemme rekrytoimaan Järvenpään lisäksi uusiin myymälöihin, joita on myös tällä tilikaudella avautumassa kymmenkunta. Tarvitsemme siis jatkossakin runsaasti osaavia kaupan ja logistiikan ammattilaisia, henkilöstöjohtaja Maria Hekkala kertoo.

Lidl Suomi Ky:n 28.2.2018 päättyneen tilikauden tietoja

• Tilikauden liikevaihto oli 1524 miljoonaa euroa (edellinen tilikausi 1449 miljoonaa euroa, +5,2 %)
  • Konsernin liikevoitto oli n. 81,3 miljoonaa euroa (edellinen tilikausi 74,4 miljoonaa euroa)
  • Konsernin bruttoinvestoinnit tilikaudella olivat 108,1 miljoonaa euroa.
  • Henkilöstön lukumäärä oli tilikaudella keskimäärin 5100 henkilöä (nettolisäys edelliseen tilikauteen verrattuna 202 henkilöä).
  • Lidl avasi tilikaudella 2017 yhteensä 15 uutta myymälää. Tilikauden päättyessä helmikuussa 2018 Lidl-myymälöitä oli 172 (syyskuussa 2018 myymälöitä on 173).
  • Lidl Suomi GmbH (Lidl Suomi Ky:n yhtiömiehenä) maksaa vuodelta 2017 yhteisöveroa Suomeen 13,4 miljoonaa euroa.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.