Lidlin tilinpäätös 2018: Reipasta kasvua ja satoja uusia työpaikkoja

Lidl on helmikuussa 2019 päättyneellä tilikaudella investoinut Suomeen yli 110 miljoonaa euroa ja lisännyt henkilöstöään yli 420 henkilöllä. Tilikaudella avattiin 10 uutta myymälää. Lidlin liikevaihto nousi 7,1 prosenttia ollen 1632 miljoonaa euroa. Tiedot käyvät ilmi Lidl Suomen helmikuussa 2019 päättyneen tilikauden tilinpäätöksestä. Lidl Suomi raportoi tilinpäätöksen yhteydessä ensimmäistä kertaa myös vastuullisuustyönsä tunnuslukuja.

Lidl Suomen helmikuussa 2019 päättyneen tilikauden luvut kertovat alan keskiarvoa reippaammasta kasvusta: Yhtiön liikevaihto oli 1632 miljoonaa euroa, mikä on 7,1 prosenttia edellistä tilikautta enemmän.  Yhtiön liikevoitto jäi kuitenkin edellistä vuotta pienemmäksi ollen 63,9 miljoonaa euroa. Tätä selittävät mittavat investoinnit sekä kaupan katteiden pieneneminen.

- Olemme investoineet Suomeen päättyneellä tilikaudella yli 110 miljoonaa euroa. Investoinneissa näkyvät Järvenpään jakelukeskuksen käyttöönotto ja laajennus sekä luonnollisesti uudet myymälät, Lidlin CFO Sami Pyykönen luettelee.

Toinen liikevoiton supistumista selittävä tekijä on kaupan katteiden pieneneminen.

- Liikevaihto on kehittynyt hyvin ja tuotteita myyty enemmän, mutta myydyistä tuotteista on jäänyt aiempaa pienempi osuus kaupalle, Pyykönen selventää.

Uusia myymälöitä etenkin kaupunkeihin ja uusia työpaikkoja ympäri Suomen

Tilikauden 2018 aikana Lidl on avannut yhteensä 10 uutta myymälää ja sulkenut yhden (Nastola). Lidlin myymäläverkoston laajeneminen keskittyi suurempiin kaupunkeihin: uusia myymälöitä avattiin kaksin kappalein Helsingissä ja Espoossa sekä yhdet Vantaalla, Tampereella ja Turussa.  Lisäksi uudet myymälät avattiin Kouvolassa, Paimiossa ja Kokkolassa.

Lidl oli viime vuonna Suomen eniten työllistävien yritysten listalla sijalla 20. Helmikuussa päättyneellä tilikaudella Lidl työllisti keskimäärin 5377 henkilöä. Henkilöstön nettolisäys tilikauden aikana oli 429 henkilöä. Uusia työntekijöitä on palkattu erityisesti Järvenpään jakelukeskukseen, uusiin myymälöihin sekä yhtiön pääkonttorille Espooseen.

Vastuullisuusraportissa vaikuttavia ilmastotekoja

Lidl Suomi on julkaissut samanaikaisesti tilinpäätöksensä kanssa ensimmäistä kertaa GRI-standardin mukaisen vastuullisuusraportin. Raportista käy ilmi, että Lidlin tunnusluvut ovat mm. kierrätyksen ja hävikin osalta selvästi alan keskiarvoa paremmat: Lidlin kierrätysaste oli tilikaudella 2018 93 prosenttia, kun päivittäistavarakaupan yhteisenä tavoitteena on kierrättää 78 prosenttia materiaaleista. Hävikin osuus ruokakiloista oli Lidlissä tilikaudella 2018 1,46 prosenttia, kun alan yhteisenä tavoitteena on päästä hävikissä alle 1,75 prosenttiin.

- Kierrätys ja hävikki ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten vastuullisuus näkyy suoraan myös viivan alla. Kierrätettävät materiaalit ovat meille arvokkaita raaka-aineita ja ruokahävikkiä minimoimalla säästämme paitsi luontoa myös rahaa, Lidlin vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen kertoo.

Lidl Suomi on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä. Tämä tarkoittaa, että kauppaketjun oman toiminnan ilmastovaikutus on kuuden vuoden päästä nolla. Tämä saavutetaan muun muassa lisäämällä uusiutuvan energian käyttöä, vähentämällä kuljetusten hiilidioksidipäästöjä ja lisäämällä energiatehokkuutta. Loput oman toiminnan päästöt kompensoidaan. Lisäksi Lidl sitoutuu kannustamaan myös yhteistyökumppaneitaan päästövähennyksiin asettamalla tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet toimitusketjulleen (Science Based Targets).

Lidl Suomi Ky:n 28.2.2019 päättyneen tilikauden tietoja

• Tilikauden liikevaihto oli 1632 miljoonaa euroa (edellinen tilikausi 1524 miljoonaa euroa, +7,1 %)
  • Yhtiön liikevoitto oli n. 63,9 miljoonaa euroa (edellinen tilikausi 80,4 miljoonaa euroa)
  • Yhtiön bruttoinvestoinnit tilikaudella olivat 110,4 miljoonaa euroa.
  • Henkilöstön lukumäärä oli tilikaudella keskimäärin 5377 henkilöä (nettolisäys edelliseen tilikauteen verrattuna 429 henkilöä).
  • Lidl avasi tilikaudella 2018 yhteensä 10 uutta myymälää ja sulki yhden. Tilikauden päättyessä helmikuussa 2019 Lidl-myymälöitä oli 181 (syyskuussa 2019 myymälöitä on 182).
  • Lidl Suomi GmbH (Lidl Suomi Ky:n yhtiömiehenä) maksaa vuodelta 2018 yhteisöveroa Suomeen 8,6 miljoonaa euroa.
  • Lidlin markkinaosuus on 9,6 % (lähde: PTY)
  • Lidlin vastuullisuusraportti on luettavissa kokonaisuudessaan verkkosivulla.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Lidlin viestintä, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Avainsanat: