• Lidl Suomi/

Lidlin valikoimissa jatkossa yhä enemmän sertifioituja tuotteita – yhtiö julkaisi linjaukset kahvin, teen, kaakaon ja palmuöljyn hankintaan

Lidl Suomi on julkistanut linjauksensa omien tuotemerkkiensä sisältämien raaka-aineiden sertifioinnista. Tuotepakkausten sertifikaatit tarjoavat asiakkaille luotettavaa tietoa raaka-aineiden vastuullisista tuotantotavoista, ja sertifiointien valikoimalinjaukset koskevat kahvia, teetä, kaakaota ja palmuöljyä.

Monet arkiset raaka-aineet tuotetaan maissa, joissa kestävät tuotantotavat ja työntekijöiden oikeuksien toteutuminen eivät ole itsestäänselvyyksiä. Näihin raaka-aineisiin lukeutuvat esimerkiksi kahvi, tee, kaakao ja palmuöljy. Asiakkaille luotettavinta tietoa raaka-aineen alkuperästä ja tuotantotavoista tarjoavat erilaiset sertifikaatit. Lidl on julkistanut tavoitteensa edellä mainittujen raaka-aineiden sertifioinnin asteesta omien merkkiensä tuotteissa.

Vastuullisuus on myös laatukysymys

Omien merkkiensä valikoimalinjauksilla Lidl haluaa edistää raaka-aineiden kestävää tuotantoa ja tehdä vastuullisten valintojen tekemisen asiakkaalle helpoksi. Lidlin omissa tuotemerkeissä on käytössä useita tuotannon vastuullisuudesta kertovia sertifikaatteja, kuten Reilu kauppa, UTZ, Rainforest Alliance ja EU:n luomumerkintä.

– Tuotteidemme alkuperä on meille ensiarvoisen tärkeää, ja haluamme sitouttaa omien merkkiemme koko toimitusketjun entistä vastuullisempaan raaka-aineiden tuotantoon. Tuotteiden vastuullisuus on myös laatukysymys, ja pyrimme tarjoamaan vastuullisesti tuotetut tuotteet parhaalla mahdollisella hinta-laatusuhteella, kertoo kaupallinen johtaja Timo Hansio.

Vastuulliset tuotantotavat hyödyttävät koko arvoketjua

Lidlille on tärkeää, että raaka-aineiden tuotannossa otetaan huomioon vaikutukset sekä paikallisyhteisöön ja työntekijöihin että maaperään, ilmastoon, vesistöön ja luonnon monimuotoisuuteen.

– Uskomme vastuullisten toimintatapojen hyödyttävän koko arvoketjua. Kestävät tuotantomenetelmät parantavat alkutuotannon kannattavuutta ja viljelijöiden työskentelyolosuhteita. Pitkällä aikavälillä vain kestävät tuotantomenetelmät turvaavat laajan tuotevalikoiman myös tulevaisuudessa, sanoo vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen.

Lidlin omien merkkien sertifiointien valikoimalinjaukset

Kahvi

Lidlin tavoitteena on, että vuoden 2020 loppuun mennessä vähintään puolet omien merkkien kahvien raaka-aineesta on sertifioitua.

Lidl pyrkii jatkuvasti lisäämään sertifioitujen raaka-aineiden määrää omissa kahvituotteissaan. Tavoitteena on, että vuoden 2017 loppuun mennessä 30 prosenttia Lidlin omissa kahvituotteissa käytetystä kahvista on joko luomua tai UTZ-, Rainforest Alliance- tai Reilu kauppa -sertifioitua. Vuoden 2020 loppuun mennessä Lidlin tavoitteena on, että sertifioidun kahvin määrä on noussut vähintään 50 prosenttiin.

Tee

Lidl tähtää siihen, että vuoden 2018 loppuun mennessä omien merkkien vihreät, mustat ja rooibos-teet ovat 100-prosenttisesti sertifioituja, mikäli raaka-aine on peräisin EU:n ulkopuolelta.

Lidl lisää jatkuvasti sertifioitujen raaka-aineiden käyttöä omissa teemerkeissään. Osa tuotteista on jo merkitty tunnettujen sertifiointiorganisaatioiden, kuten Reilun kaupan ja Rainforest Alliancen, standardien mukaan. Esimerkiksi Reilun kaupan Fairglobe-tee on ollut valikoimissa vuodesta 2007 lähtien.

Kaakao

Lidl pyrkii käyttämään vuoden 2016 loppuun mennessä kaikissa omissa tuotemerkeissään ainoastaan sertifioitua kaakaota.

Lidl on jo pitkään panostanut sertifioidun kaakaon käyttöön omien merkkiensä tuotteissa. Fin Carré -suklaissa sertifioidun kaakaon käyttöä on lisätty asteittain 2010-luvun alusta lähtien. Vuodesta 2015 kaikki joulun ja pääsiäisen Favorina-suklaat ovat olleet sertifioituja. Reilun kaupan Fairglobe-suklaat ovat puolestaan olleet valikoimissa vuodesta 2007 lähtien.

Linjaus koskee suklaan lisäksi myös muita kaakaota sisältäviä tuotteita, kuten keksejä, jälkiruokia ja murotuotteita.

Palmuöljy

Lidlin tavoitteena on, että kaikki omissa merkeissä käytetty palmuöljy on sertifioitu vähintään RSPO-erottelumallin mukaisesti (Segregated) vuoteen 2020 mennessä. Muissa kuin syötävissä oman tuotemerkin tuotteissa Lidl pyrkii ottamaan vaiheittain käyttöön RSPO:n määränvalvonta (Mass Balance) -sertifiointimallin.

Jo vuoden 2016 loppuun mennessä Lidl pyrkii siihen, että kaikissa omien tuotemerkkien elintarvikkeissa käytetty palmuöljy on vähintään RSPO:n määränvalvontamallin (Mass Balance) mukaisesti sertifioitua. Useimmissa Lidlin tuotteissa käytetään jo tällä hetkellä 100-prosenttisesti RSPO-sertifioitua palmuöljyä.

Lue koko linjaus tästä >>

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.