Lidlissä myytävien kotimaisten salaattien ja yrttien muoviruukut korvautuvat paperisilla

Yhä useampi Lidlissä myytävä ruukkusalaatti ja -yrtti kasvatetaan ja myydään jatkossa maatuvassa paperiruukussa. Muovia säästyy 23 tonnia ja salaatin ja yrttien ostajan arki helpottuu.

Täysin maatuvat paperiset ruukut yleistyvät salaattien ja yrttien viljelyssä. Kuluvan vuoden syksyyn mennessä Lidlissä myytävistä ruukkuyrteistä 95 prosenttia kasvatetaan ja myydään paperiruukussa. Ruukkusalaateista paperisessa ruukussa majailee yli 60 prosenttia, ja loput ruukuista ovat biohajoavaa muovia.

Muutoksen myötä muoviruukkuja säästyy vuositasolla miljoonia kappaleita. Ruukuista pystytään luopumaan myös kaupassa leikattuna, ilman juuripaakkua myytävien salaattien tuotantovaiheessa. Muovin määrä vähenee yhteensä yli 23 tonnilla.

Muovijätteen vähentämiseksi kannattaa ponnistella

Muoviruukkujen korvaaminen paperisilla vaatii puutarhoilta investointeja uusiin koneisiin ja uuden viljelytavan opettelun. Salaattien ja yrttien muoviruukkujen vaihtaminen paperisiin on hyvä esimerkki Lidlin yhteistyöstä kotimaisten tavarantoimittajien kanssa.

– Olemme suositelleet muoviruukkujen korvaamista paperilla ja olleet yhteistyökumppaniemme tukena, kun he ovat pohtineet tällaisen investoinnin tekemistä. Varsinaisen työn tekevät puutarhat, jotka muokkaavat tuotannon niin, että paperiruukkuja voidaan käyttää. Tämä on ponnistus, joka kannattaa tehdä, Lidl Suomen valikoimapäällikkö Väinö Kurkaa kertoo.

Muovijätteen vähenemisen lisäksi muoviruukkujen vaihtuminen paperisiin helpottaa arkea ja kierrättämistä.

– Jokainen ruukkuyrttejä ja salaattia ostava tietää, miten hankalaa juuripaakun irrottaminen muoviruukusta biojätteeseen joskus on. Moni miettii myös, voiko multaisen ruukun laittaa muovipakkausten keräykseen vai ei. On ilo tarjota tämä arjen helpotus meidän asiakkaille, Kurkaa sanoo.

Salaattien ja yrttien suojana kaupassa säilyy edelleen muovikääre. Se lajitellaan muovinkeräykseen.

Lidlin tavoitteena on vähentää muovia omien merkkien tuotteiden pakkauksista viidenneksellä ja tehdä ketjun omamerkkituotteiden pakkauksista kierrätettäviä 2025 loppuun mennessä. Tässä mainitut salaatit ja yrtit eivät ole Lidlin omien merkkien tuotteita, joten luopuminen niiden muoviruukuista lasketaan Lidlin muovistrategiassa määriteltyjen muovinvähennystoimenpiteiden päälle.

Lisätietoja: tiedottaja Anna Rissanen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Osana Schwarz-ryhmää Lidlillä on kokonaisvaltainen muovistrategia. Yhtenä maailman suurimmista päivittäistavarakaupan toimijoista Schwarz-ryhmä, johon myös Lidl kuuluu, tunnistaa vastuunsa erityisesti ympäristöä kohtaan. Muovistrategiansa mukaisesti Schwarz kehittää tapoja vähentää muovin käyttöä toiminnassaan maailmanlaajuisesti, ja edistää muovin kierrätystä ja suljettua kiertoa. Lue lisää: lidl.fi/muovi.

Avainsanat:

Lainaukset

Jokainen ruukkuyrttejä ja salaattia ostava tietää, miten hankalaa juuripaakun irrottaminen muoviruukusta biojätteeseen joskus on. Moni miettii myös, voiko multaisen ruukun laittaa muovipakkausten keräykseen vai ei. On ilo vaihtaa ruukut paperisiin ja tarjota tämä arjen helpotus meidän asiakkaille.
Väinö Kurkaa, valikoimapäällikkö