Luomutuotteiden myynti Lidlissä kasvoi vuodessa 60 prosenttia

Luomuelintarvikkeiden myynti Lidlissä kasvoi noin 60 prosenttia ja luomutuotteiden määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2016 edellisvuoteen verrattuna. Myös luomutuotteiden on pärjättävä hintakilpailussa.

Vuoden 2016 aikana Lidlissä myytiin yli 100 erilaista luomutuotetta. Vuoteen 2015 verrattuna tuotteiden määrä yli kaksinkertaistui ja myynti kasvoi 60 prosenttia. Vuoden mittaan tuotteiden määrä vaihtelee hedelmien ja vihannesten satokausien mukaan.

– Suosituimpia luomutuotteitamme ovat paistopisteen kotimaiset kaura- ja ruispalat, naudan jauheliha, kananmunat, voi ja kevytmaito sekä banaanit, sitruunat ja omenat, kertoo Lidl Suomen osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs.

Lidl on lisännyt luomutuotteiden määrää valikoimassaan tarmokkaasti.

– Uusia suosikkeja odotamme muun muassa pakasteyrteistä, jäätelöstä ja goudajuustosta, Heinrichs jatkaa.

Luomutuotteiden määrän kasvaminen selittää tuoteryhmän myynnin kasvua. Lidlistä löytyy luomuna peruselintarvikkeet kahvista ja omenamehusta pastaan ja mysliin, ja toisaalta erikoisempia tuotteita kuten kookosöljy, chian siemenet ja tattari.

– Asiakkaat ovat toivoneet meiltä enemmän luomutuotteita. Olemme laajentaneet ja kehittäneet valikoimaa ja se on huomattu, sanoo Heinrichs.

Luomun tunnistaa Lidlissäkin lehtimerkistä

Taloustutkimuksen vuonna 2016 tehdyn Suomi Syö -tutkimuksen mukaan erityisesti vanhemmalla ikäluokalla on vaikeuksia tunnistaa luomutuotteet kaupassa.

– Olemme luoneet omille luomutuotteillemme yhtenäisen ilmeen, jotta asiakkaat löytäisivät ne paremmin. Pidempään valikoimassa olleiden tuotteiden osalta tämä uudistustyö on vielä kesken. Oman Bio Organic -ilmeemme lisäksi pakatuissa luomutuotteissa on tietysti EU:n lehtimerkki, Heinrichs kertoo.

Vihreä lehtimerkki kertoo, että luomutuotteen tuotannossa on noudatettu EU:n luomuasetusta ja valmistuksessa käytetyistä maatalousperäisistä raaka-aineista vähintään 95 % on luomua.

Luomun suosio kasvaa kaikkialla, mutta luomunkin täytyy kilpailla hinnalla

Lidlin luomutuotteiden myynti kasvoi vuonna 2016 edellisvuoteen verrattuna niin kaupungeissa kuin pienemmillä paikkakunnilla, mutta suurimmissa kaupungeissa kasvu oli 10 prosenttiyksikköä muuta Suomea voimakkaampaa.

Suomi Syö -tutkimuksen mukaan luomutuotteiden hinnalla on merkittävä rooli kun kuluttajat tekevät ostospäätöksiä. Tutkimuksen mukaan lähes kolme viidestä valitsee luomutuotteen silloin, kun se ei ole paljoa tavanomaista tuotetta kalliimpi. Vain 14 prosenttia kaikista Suomi Syö -kyselyyn vastanneista valitsee luomutuotteen hintaa katsomatta aina kun mahdollista. Näin tekevien osuus oli pienentynyt neljä prosenttiyksikköä kahden vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna.

– Lidlissä haluamme tarjota kaikille asiakkaillemme ympäri Suomen edullisimman ostoskorin myös luomutuotteissa, Heinrichs toteaa.

Lidlin luomutuotteisiin voi tutustua täällä.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Lainaukset

Asiakkaat ovat toivoneet meiltä enemmän luomutuotteita. Olemme laajentaneet ja kehittäneet valikoimaa ja se on huomattu.
Thomas Heinrichs, osto-osaston johtaja
Olemme luoneet omille luomutuotteillemme yhtenäisen ilmeen, jotta asiakkaat löytäisivät ne paremmin. Oman Bio Organic -ilmeemme lisäksi pakatuissa luomutuotteissa on tietysti EU:n lehtimerkki.
Thomas Heinrichs, osto-osaston johtaja
Lidlissä haluamme tarjota kaikille asiakkaillemme ympäri Suomen edullisimman ostoskorin myös luomutuotteissa.