Naiset valmistavat miehiä useammin jouluruoat – vielä

Tavallisimmin suomalaiset valmistavat jouluruoat yhdessä jonkun kanssa. Kuitenkin 51–79-vuotiasta naisista yli puolet tekee ruoat yksin. Miehistä taas lähes neljäsosa menee valmiiseen jouluruokapöytään, selviää Lidlin jouluruokatutkimuksesta. Nuorissa ikäluokissa saattaa kuitenkin piillä muutos.

Jouluruoan valmistuksessa vallitsee Lidlin jouluruokatutkimuksen mukaan yhä perinteinen roolitus, jossa naiset ottavat päävastuun jouluruoan suunnittelusta ja valmistuksesta. Tutkimuksen mukaan naisista reilu kolmannes (37 %) valmistaa jouluruoat pääosin itse. Varttuneemmista, 51–79-vuotiasta naisista yli puolet tekee jouluruoat yksin.

– Naiset valmistavat jouluruoan pääosin itse lähes neljä kertaa useammin kuin miehet. Kolmasosa suomalaisista kuitenkin tekee jouluruoat yhdessä jonkun kanssa. Jouluruoan suunnittelu sen sijaan tehdään useammin yhdessä ja se näkyy myös meidän myymälöissä, joissa perheet ja pariskunnat tekevät jouluostokset yhdessä, Lidlin Etelä-Suomesta vastaava aluejohtaja Kalle Noukkala kertoo.

Tutkimuksesta selvisi myös, että 18 prosenttia miehistä menee yleensä valmiiseen jouluruokapöytään, mikä on kolme kertaa niin usein kuin naiset. Varsinkin 18–39-vuotiaat miehet menevät valmiiseen pöytään merkittävästi muita useammin.

Nuoret osallistuvat ja haluavat vaikuttaa jouluruokiin

Sukupuolen lisäksi jouluruokien suunnittelussa ja valmistuksessa on myös sukupolvien välisiä eroja. Nuorista 18–28-vuotiaista naisista 48 prosenttia nimittäin auttaa jouluruokien teossa, mutta joku muu hoitaa valmistuksen pääosin. Nuoret miehet ovat melkein yhtä aktiivisia apureita ja heistäkin 47 prosenttia auttaa jouluruokien valmistuksessa.

– Vanhemmissa ikäluokissa korostuvat perinteiset roolit, eli naiset tekevät jouluruoat yksin miehiä useammin ja miehet ehkä auttavat. Nuorten kohdalla sen sijaan naisten ja miesten väliset erot ovat pieniä. On mielenkiintoista nähdä, onko tämä asia, joka muuttuu iän mukana vai laittavatko miehet ja naiset tulevaisuudessa jouluruokia yhtä aktiivisesti iästä riippumatta, Noukkala pohtii.

Tulosten mukaan 18–28-vuotiaat naiset ja miehet kertovat yleisimmin ja merkittävästi vanhempia ikäluokkia useammin mielipiteitään jouluruoasta.

– Tätä voisi tulkita niin, että nuoret haluavat kuitenkin vaikuttaa joulupöydän antimiin, vaikka eivät ruoanlaittoon osallistuisikaan. Monesti meidänkin myymälöissä huomaa, että nuoret käyvät vanhempiensa kanssa yhdessä hoitamassa jouluostokset, jotta he voivat esittää toiveitaan jouluruokien suhteen, Noukkala kertoo.

Osallistuminen jouluruokien valmistukseen

Naiset:

• 18–28 vuotta: valmistaa itse 7 %, osallistuu 34 %, auttaa 48 %, menee valmiiseen pöytään 12 %
  • 29–39 vuotta: valmistaa itse 14 %, osallistuu 42 %, auttaa 36 %, menee valmiiseen pöytään 8 %
  • 40–50 vuotta: valmistaa itse 33 %, osallistuu 48 %, auttaa 14 %, menee valmiiseen pöytään 5 %
  • 51–60 vuotta: valmistaa itse 54 %, osallistuu 32 %, auttaa 9 %, menee valmiiseen pöytään 5 %
  • 61–69 vuotta: valmistaa itse 63 %, osallistuu 28 %, auttaa 7 %, menee valmiiseen pöytään 3 %
  • 70–79 vuotta: valmistaa itse 60 %, osallistuu 24 %, auttaa 14 %, menee valmiiseen pöytään 2 %

Miehet:

• 18–28 vuotta: valmistaa itse 3 %, osallistuu 22 %, auttaa 47 %, menee valmiiseen pöytään 28 %
  • 29–39 vuotta: valmistaa itse 9 %, osallistuu 34 %, auttaa 36 %, menee valmiiseen pöytään 21 %
  • 40–50 vuotta: valmistaa itse 11 %, osallistuu 38 %, auttaa 33 %, menee valmiiseen pöytään 17 %
  • 51–60 vuotta: valmistaa itse 14 %, osallistuu 39 %, auttaa 35 %, menee valmiiseen pöytään 11 %
  • 61–69 vuotta: valmistaa itse 12 %, osallistuu 44 %, auttaa 32 %, menee valmiiseen pöytään 12 %
  • 70–79 vuotta: valmistaa itse 7 %, osallistuu 37 %, auttaa 40 %, menee valmiiseen pöytään 15 %

Tutkimustiedot perustuvat Lidlin tilaamaan jouluruokatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kampanjatutkimus toteutettiin lokakuussa 2016 ja siihen vastasi 1242 joulua viettävää 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 157 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää yli 5000 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.