• Lidl Suomi/

Roihu-leiriläiset pohtivat eettistä kuluttamista ja valmistavat smoothieita Lidlin Reilun kaupan tuotteista

Partiolaisten Roihu-suurleiri on koonnut yli 17 000 nuorta kokemaan elämyksiä Evon metsissä 20.–28.7.2016. Leirin Tiki Barissa 15–17-vuotiaat partiolaiset ovat tarkastelleet kuluttamisen eettisyyttä muun muassa omia kulutustottumuksia tutkimalla. Samalla on valmistettu smoothieita Lidlin Reilun kaupan tuotteista ja kiinnitetty huomiota tuotteiden alkuperään ja tuotantotapaan.

Monet arkiset raaka-aineet kahvista kaakaoon tuotetaan maissa, joissa kestävät tuotantotavat ja työntekijöiden oikeuksien toteutuminen eivät ole itsestäänselvyyksiä. Roihu-suurleirin Tiki Baria sponsoroimalla Lidl auttaa nuoria pohtimaan kuluttamisen eettisyyttä ja korostaa, että vastuullisuus on myös laatukysymys. Parhaiten kuluttaja voi varmistua tuotteiden alkuperästä ja vastuullisista tuotantotavoista suosimalla sertifioituja tuotteita.

Tiki Barissa banaanipukuihin sonnustautuneet baarimikot, baariin taiteiltu kulutusteemainen graffiti sekä aiheeseen liittyvä sosiaalisen median kilpailu ovat virittäneet osallistujat innostavaan tunnelmaan. Lidlin Reilun kaupan tuotteista valmistettujen smoothieiden äärellä Tiki-baarimikot ovat haastaneet leiriläiset pohtimaan kulutustottumuksia ja tuotantotapoja kriittisesti.

Nuoret tuntevat Reilun kaupan merkityksen

Tiki Barin tarjontaan tutustuneet Kia ja Helmi Espoon Pitkäjärven Vaeltajista sekä Robin Nuuksion Eräkarhuista kertovat valitsevansa partioretkelle Reilun kaupan tuotteita aina, kun budjetti antaa myöten.

– Jos näyttää siltä, että rahaa jää yli, vaihdan ainakin kahvin Reilun kaupan kahviksi. Mielestäni Reilun kaupan tuotteet ovat aina laadukkaita, sanoo Robin.

Nuoret kertovat erottavansa Reilun kaupan tuotteet helposti kaupassa ja tunnistavat sertifikaatin merkityksen.

– Tärkeintä Reilussa kaupassa on, että viljelijä saa työnsä arvoisen palkan, toteaa Helmi.

Lidl on toimittanut Roihuun 3 500 Reilun kaupan luomubanaania ja 700 litraa Fairglobe-appelsiinimehua. Tiki Barin järjestelyistä vastaa Eettisen kaupan puolesta ry yhteistyössä Reilu kauppa ry:n kanssa. Baari jatkaa toimintaansa 27.7. saakka.

Lidlin oma Reilun kaupan merkki Fairglobe täyttää 10 vuotta – sertifioitujen tuotteiden määrä valikoimassa jatkaa kasvuaan

Roihu-leirillä käytettävät Reilun kaupan luomubanaanit ja Fairglobe-appelsiinimehu ovat saatavilla kaikista Suomen Lidl-myymälöistä. Fairglobe-tuotesarja tuli Suomen Lidleihin 10 vuotta sitten. Appelsiinimehun ohella sarjan kuuluu myös muun muassa kahvia, teetä, keksejä ja suklaata.

– Pyrimme jatkuvasti lisäämään sertifioitujen tuotteiden määrää valikoimassa. Sertifiointi on luotettavin tapa kertoa asiakkaalle, että tuotanto-olosuhteita valvotaan ja kehitetään. Esimerkiksi kaikki myymämme banaanit ovat sertifioituja, sanoo Lidlin vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen.

Reilun kaupan luomubanaanit saapuivat Lidlin valikoimaan keväällä 2016. Niiden lisäksi myynnissä on Rainforest Alliance -sertifioituja banaaneja.

Reilu Roihu -smoothie yhdelle

1 Reilun kaupan banaani
2 dl Reilun kaupan hedelmämehua
(tuore inkivääri)
kourallinen jäitä

Lisätiedot

Lidl Suomi Ky: viestintäassistentti Panu Lempiäinen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Eettisen kaupan puolesta ry: vaikuttamistyön koordinaattori Maija Lumme, maija.lumme@roihu2016.fi, p. 044 0250 412.

Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry on Suomen suurin nuorisojärjestö, jonka toiminnassa on vuosittain mukana yli 65 000 jäsentä. Maailmanlaajuisesti partiolaisia on noin 45 miljoonaa yli 200 maassa. Meillä olet osa maailmanlaajuista yhteisöä, jonka avulla maailmasta voi tehdä paremman paikan. Lähde mukaan seikkailuun osoitteessa partio.fi/liity

Roihu on järjestyksessään seitsemäs Suomen Partiolaisten kansainvälinen partioleiri eli Finnjamboree. Roihu-leiri järjestetään 20.-28.7.2016 Hämeenlinnassa Evon retkeilyalueella. Leirille osallistuu 17 100 henkilöä, joista 3 000 on ulkomailta, yli 45 maasta.

Seuraa Roihun tapahtumia Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, YouTubessa, SnapChatissa ja Medium-blogissa @roihu2016 #roihu2016 #mäoonliekeissä - roihu2016.fi roihu2016.fi.