• Lidl Suomi/

Säästöä 700 – 1200 euroa vuodessa – Lidlin pysyvästi halpojen tuotteiden hintakorit julki

Lidl laski noin 300 tuotteen hintaa pysyvästi loppukesästä 2020. Hintakorien vertailussa tuotteiden vanhojen hintojen ja uusien hintojen välille kertyy mittava summa. Kotitalouden koosta riippuen säästö on 700 – 1200 euroa vuodessa.

Hintojen alentaminen toteutettiin porrastetusti syksyn aikana lähes 300 tuotteen kohdalla. Asiakkaille hintojen alennus näkyi hintakyltteinä, joissa luki selkeästi ”pysyvästi halpa”. Nyt kyltit ovat poistuneet kaupasta, mutta halvat hinnat ovat edelleen paikoillaan. Alennettujen tuotteiden määrä on ollut merkittävä, sillä Lidlin valikoimaan kuuluu noin 2500 tuotetta.

Kuluttajatutkimuksen* mukaan suomalainen käy kaupassa keskimäärin 3,4 kertaa viikossa. Kaupassa käydään vuodessa karkeasti laskettuna 178 kertaa. Uusilla hinnoilla tehty vertailu vanhoihin hintoihin tuntuu selkeästi kukkarossa.

- Summat voivat tuntua kuukausitasolla pieniltä, ne ovat kuitenkin vuositasolla niin suuria, että se tuntuu jo monen kukkarossa. Neljän hengen perheen hintakorin muutos on 11,5 prosenttia eli alennetuilla tuotteilla laskettuna säästöä kertyy yhteensä lähes 1200 euroa vuodessa. Sinkku puolestaan säästää yli 760 euroa. Tällaisen summan varmasti jokainen käyttää mielellään jonnekin muualle kuin ruokakauppaan, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.

Henkilökohtaisen ruokakorin vertailu kannattaa

Julkisuudessa nähtävissä ostoskorivertailuissa hintaerot ovat pieniä, koska niissä vertaillaan peruselintarvikkeita ja tuotteita on rajallinen määrä. Oman ruokakorin hintaa on hyvä vertailla itsenäisesti. Kun ostaa omaan arkeen kuuluvia tuotteita eri kaupoista ja säästää kuitit, on helppo verrata, minkä suuruisia summia ruokaostoksiin kuluu ja minkälaisia eroja eri tuotteiden hintojen välillä on. Oman kokonaisostoskorin sisältö on ratkaisevin, koska jokainen kuluttaa eri tavalla.

- Kokonaisostoskorin hinta on se, mikä ratkaisee asiakkaan arjessa. Herkuttelijan tai lemmikin omistajan ostoskoreissa on eri tuotteita, eikä kummassakaan ole pelkästään peruselintarvikkeita, Forsström muistuttaa.

Lisäksi hintojen vertailussa kannattaa kiinnittää huomio myös tuotteiden laatuun.

- Meille ruokakaupassa laatu tarkoittaa mitattavia ominaisuuksia, kuten ruisleivässä rukiin määrää, täysmehussa hedelmän määrää, juustossa kypsytyskuukausia, ja lihassa tai kalassa vaikkapa leikkuun laatua. Lidlissä laatu ja halpa hinta kulkevat silti käsi kädessä, kertoo Forsström.

Lidl on laskenut uudet hintakorit herkuttelijalle, eläinten omistajalle, vegeille, dinkuille, sinkuille ja nelihenkiselle perheelle. Uudet ja vanhat hinnat löytyvät täältä:  https://www.lidl.fi/myymaelaet/pysyvaesti-halpa

*Promenade Researchin Lidl Suomelle toteuttama tutkimus, 2018

Lisätietoja: viestintäasiantuntija Sanna Mämmi, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee noin 5600 henkilöä. 190 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Järvenpäässä ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.