Sähköautoilijat löytäneet Lidlin ilmaiset latauspisteet – uudet pisteet heti suosittuja

Lidl tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden ladata sähkö- ja hybridiautoja ilmaiseksi 11 myymälän parkkipaikalla.  Ensimmäiset latauspisteet valmistuivat elokuussa 2018, ja verkostoa täydennettiin alkuvuonna Helsingissä ja Turussa. Huhtikuun loppuun mennessä autoja on ladattu Lidlin pisteillä yli 7 500 kertaa.

Lidlin asiakkaat voivat ladata sähkö- tai hybridiautonsa ostostenteon yhteydessä maksutta yhä useammassa Lidl-myymälässä. Uusimmat latauspisteet avattiin kevään 2019 aikana Turun Skanssiin ja Vähäheikkilään sekä Helsingin Alppikylään, ja ne on otettu vastaan varsin innokkaasti: Alppikylässä ladattiin autoja huhtikuussa yhteensä 268, Skanssissa 174 ja Vähäheikkilässä 266 kertaa. Kuukauden keskiarvo kaikkien latauspisteiden välillä on 171 latauskertaa.

- Uudet latauspisteet Helsingissä ja Turussa löydettiin nopeasti, ja ne otettiin innolla käyttöön. Huhtikuun latauskerroillaan uudet pisteet nousivat heti hätyyttelemään suosituimman latauspisteemme asemaa Ala-Tikkurilassa. Olemme siis selkeästi onnistuneet sijoittamaan latauspisteet oikein, ja vastaamme kasvavaan kysyntään, Lidl Suomen kiinteistö- ja kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen iloitsee.

Valtaosa Lidlin latauspisteistä otettiin käyttöön elokuussa 2018. Suosituin latauspiste sijaitsee Helsingin Ala-Tikkurilan yhteydessä, jossa on kesästä 2018 alkaen ladattu keskimäärin noin 258 sähkö- tai hybridiautoa kuussa. Latauspisteet on sijoitettu sellaisten Lidl-myymälöiden yhteyteen, jotka sijaitsevat valtateiden varsilla tai kaupunkien keskustoissa.

- Olemme valinneet sijainnit siten, että pisteet ovat paitsi keskeisillä paikoilla, mutta myös vaivattomia asioida, Kaikkonen jatkaa.

Autoja ladataan reilu 20 minuuttia kerrallaan

Latauspisteet ovat ns. pikalatauspisteitä, jolloin tankki täyttyy noin puolessa tunnissa. Lidlin asiakkaat lataavat autojaan 14-26 minuuttia. Kaikkien toimipisteiden välillä keskimääräinen latausaika on 22 minuuttia.

– Sähköautojen latauspisteet ovat meille osa hyvää asiakaspalvelua ja olemme iloisia kuinka ahkerasti asiakkaamme ovat ottaneet palvelun käyttöön. Helpotamme asiakkaiden hektistä arkea: kauppareissu ja auton lataaminen sujuvat vaivattomasti yhdellä parkkeerauksella. Meiltä saa siis samalla reissulla sekä ruokakassin että auton täyteen virtaa, Virpi Kaikkonen hymyilee.

Kaikki Lidlin latauspisteet palvelevat kauppojen aukioloaikojen mukaan ja ajoneuvoa voi ladata aina 60 minuuttia kerrallaan. Latauspisteillä käytetään ABB:n pikalatureita, joilla puolen tunnin latauskerralla ajoneuvon akun kapasiteetista täytetään noin 80 prosenttia. Latausnopeus sekä -teho riippuvat autosta, mutta Lidlin myymälöissä sijaitsevien latauslaitteiden pistokkeet sopivat useimpiin sähkö- ja hybridiautoihin. Latauspisteillä on ladattu ajoneuvoja jo yli 7 500 kertaa.

Latauspisteitä löytyy kaksi Helsingistä ja Turusta sekä yhdet Lempäälästä, Kouvolasta, Heinolassa, Hämeenlinnasta, Mikkelistä, Kuopiosta ja Jyväskylästä. Kullakin laitteella on mahdollista ladata kahta ajoneuvoa kerrallaan.

Osa Lidlin vastuullisuustyötä

Suomessa on sähkö- ja hybridiautoja tällä hetkellä jo yli 15 000, ja julkisten latausasemien verkosto kasvaa tasaiseen tahtiin. Myös Lidlin suunnitelmissa on lisätä latauspisteiden määrää kuluvan vuoden aikana. Latauspisteitä on odotettavissa uusiin avattaviin myymälöihin ja lisäksi joihinkin olemassa oleviin myymälöihin, kuten Tampereelle. Lisäksi tällä hetkellä rakennusvaiheessa oleviin Espoon Hannuksen, Sipoon Söderkullan ja Kotkan Sutelan myymälöihin on tulossa latauspisteet myymälöiden avauduttua.

Sähköautojen latauspisteet ovat johdonmukainen lisä Lidlin vastuullisuustyössä.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme vastuullisen kauppareissun. Panostamme tuotevalikoimassamme vastuullisesti tuotettuihin, sertifioituihin raaka-aineisiin ja koulutamme henkilöstöämme tarkkailemaan energiankulutusta. Sähköautojen latauspisteiden asentaminen myymälöiden pihaan oli meille helppo päätös, kiinteistö- ja kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen toteaa.

Pikalatureiden käyttö on yksinkertaista – lataus aloitetaan valitsemalla juuri omalle ajoneuvolle sopiva latauspistoke, joka kytketään auton vastakkeeseen. Tämän jälkeen kosketusnäytöltä valitaan lataustapa ja aloitetaan lataus. Latauksen edistymistä voi seurata pikalatausaseman kosketusnäytöltä, ajoneuvon näytöltä tai älypuhelimella ajoneuvokohtaisen sovelluksen kautta. Sähköautojen lataus on turvallista, koska ennen latauksen aloitusta ja latauksen aikana asema ja ajoneuvo valvovat lataustapahtumaa, lisäksi latauspistoke on mekaanisesti lukittuna latauksen ajan.

Lisätietoja: Katja Kuikka, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi.

Avainsanat: