• Lidl Suomi/

Tätä on Lidlin vastuullisuustyö – superreilun Way To Go -suklaan kaakaonviljelijöille parempi toimeentulo

Reilun kaupan Way To Go -suklaa on hyvä esimerkki siitä, mitä Lidlin vastuullisuustyö konkreettisesti on. Uutuussuklaan tavoitteena on taata kaakaonviljelijöille Ghanassa parempi toimeentulo. Lidl panostaa paremman toimeentulon takaamiseen monissa muissakin maissa.

Lidlin juuri Suomessakin myyntiin tulleen Reilun kaupan Way To Go -suklaan kaakao kerätään pienviljelmiltä Ghanasta, joka on yksi suurimpia kaakaonviljelymaita maailmassa. Siellä toimii myös vastuulliseen kaakaonviljelyyn keskittyvä viljelyosuuskunta Kuapa Kokoo, jonka kanssa Reilu kauppa tekee yhteistyötä. Yhteistyöllä valikoidun osuuskunnan kanssa kaakaon alkuperä voidaan jäljittää helposti sekä ollaan varmoja siitä, että raaka-aineet on vastuullisesti tuotettu.

Yhdessä Reilu kauppa ja Lidl maksavat viljelijöille sekä Reilun kaupan lisän että Lidl-tuen. Reilu kauppa maksaa pienviljelijöille sovitun takuuhinnan, joka suojelee heitä maailmanmarkkinoiden hintojen vaihteluilta. Takuuhinnan päälle he saavat myös Reilun kaupan lisän. Lisäksi Lidl maksaa Way To Go -suklaan kaakaonviljelijöille jokaisesta myydystä suklaalevystä bonuksen.

– Lidlin tuella viljelijöitä koulutetaan kestävien viljelymenetelmien käyttöön. Paremmilla menetelmillä he saavat suuremman sadon ja siten ansaitsevat enemmän, jolloin tuki ei perustu vain maksettuun lisähintaan vaan myös pitkäjänteiseen toiminnan kehittämiseen. Lisäksi Lidlin tuella autetaan viljelijöitä laajentamaan toimintaansa esimerkiksi riisin viljelyyn, hunajan tuotantoon sekä saippuan tekemiseen, mikä auttaa turvaamaan toimeentuloa vaihtuvissa markkinatilanteissa ja vähentää riippuvuutta kaakaosta, kertoo Maija Järvinen, Lidlin vastuullisuuspäällikkö.

Tulotasojen kehitystyö jatkuvaa

Kaakaon toimitusketjuun liittyvien ihmisoikeus- ja ympäristöriskien takia kaikki Lidlin omien merkkien tuotteissa käytetty kaakao on ollut sertifioitua jo vuodesta 2017. Näin Lidl pyrkii varmentamaan, että sen kaakaota sisältäviä tuotteita kuten suklaata, muroja, leivonnaisia ja vanukkaita voi nauttia hyvällä omallatunnolla.

Tuplasti reilun Way To Go -suklaan avulla kehitetään kaakaon toimitusketjua oikeudenmukaisempaan suuntaan parantamalla työntekijöiden työoloja ja toimeentuloa sekä edistämällä ympäristön kannalta kestävämpää viljelyä. Lidl tekee aktiivisesti työtä myös muissa maissa ilmenevien ihmisoikeus- ja ympäristöriskien ehkäisemiseksi.

– Vaikutamme tulotasoon tekstiilien ja kenkien tuotannossa kansainvälisen ACT-aloitteen kautta. Siinä tavoitellaan elämiseen riittäviä palkkoja neuvottelemalla tariffisopimuksista eri maissa. Me kauppaketjuna olemme sitoutuneet pitkäjänteiseen yhteistyöhön, jotta estetään valmistajien siirtyminen alhaisempien palkkakustannusten maihin, Järvinen kertoo.

ACTin ensimmäiset maat ovat Kambodža, Myanmar, Bangladesh ja Turkki. Sen laajentaminen muihin tuotantomaihin on suunnitelmissa. Lisätietoa Lidlin panostuksista ihmisoikeuksiin ja ympäristöön kansainvälisissä toimitusketjuissa voi lukea osoitteessa corporate.lidl.fi/vastuullisuus/toimitusketju.

Lisätietoja: viestintäasiantuntija Sanna Mämmi, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee noin 5600 henkilöä. 190 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Järvenpäässä ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.