• Lidl Suomi/

Työelämässä tarvitaan muutakin kuin englantia – Lidl myöntää stipendejä saksanlukijoille

Vieraiden kielten osaaminen yksipuolistuu Suomessa edelleen ja yhä useampi opiskelee koulussa vain englantia, vaikka kielitaitoisille osaajille olisi kysyntää työmarkkinoilla. Lidl kannustaa saksaa opiskelevia myöntämällä stipendejä.

Lidl haluaa rohkaista suomalaisnuoria opiskelemaan kieliä ja kansainvälistymään. Tänä keväänä Lidl myönsi yhteensä 27 stipendiä saksaa opiskeleville lukiolaisille ja muille koululaisille 24 kouluun eri puolille Suomea.

Kansainvälisessä yrityksessä tarvitaan kielitaitoisia osaajia, jotka ymmärtävät muista kulttuureista tulevia ihmisiä ja erilaisten kulttuurien toimintatapoja. Kielten opiskelun väheneminen ja valintamahdollisuuksien keskittyminen englantiin on Lidlin kannalta harmillinen asia.

– Haluamme kannustaa lapsia ja nuoria opiskelemaan vieraita kieliä, koska emme pärjää ilman kielitaitoisia ihmisiä. Kaikkien kielten opiskelusta on hyötyä, mutta meille erityisesti saksan kieli on tärkeä, henkilöstöpäällikkö Sanna Rainio toteaa.

Lidlin kannustusstipendit saksanlukijoille ovat 50 euron suuruisia. Koulut päättävät, kenelle Lidlin myöntämät stipendit annetaan ja jaetaanko ne nyt vai syksyllä järjestettävän valmistujaisjuhlan yhteydessä.

– Kielitaito luo mahdollisuuksia liikkuvaan työuraan ja luo parempia edellytyksiä ihmisten väliselle kanssakäymiselle. Kielitaito kasvattaa myös ennakkoluulottomuutta ja edistää kulttuurien ymmärtämistä. Siksi kielitaitoiset ihmiset ovat kansainvälisille yrityksille niin arvokkaita, Rainio perustelee.

Nuorten kielitaitoa ja kansainvälistymistä Lidl Suomi edistää muun muassa kouluttamalla tulevaisuuden kykyjä International trainee -koulutusohjelmassa. Puolentoista vuoden ohjelmaan valitut sukeltavat kansainvälisen kaupan arkeen Suomessa ja Saksassa ja opiskelevat saksan kieltä asiantuntijapalkalla.

Kielten opiskelu on tietenkin mahdollista myös aikuisena. Lidlissä muutkin kuin traineet opiskelevat saksaa tarpeen mukaan myös työajalla.

Lisätietoja: tiedottaja Anna Rissanen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Avainsanat: