• Lidl Suomi/

Utelias harakka ihastui Pilkon Lidliin Joensuussa – virkavalta tarvittiin paikalle ennen kuin suostui poistumaan

Joulustressiä ja -kiirettä on yhdellä sun toisella näin pari viikkoa ennen aattoa. Sellaista taisi olla pinnassa myös Joensuun Pilkon Lidliin eksyneellä harakalla keskiviikkona.

Lintu havaittiin aamupäivällä Pilkon myymälässä, jossa se lenteli katonrajassa. Paikalle kutsuttiin pelastuslaitoksen yksikkö auttamaan lintu ulos.

– Ymmärrämme, että tuotteemme ovat täysin vastustamattomia. Oli kuitenkin kaikkien kannalta turvallisinta, että uteliasta lintua alettiin välittömästi houkutella ulos, sanoo aluepäällikkö Anne Pyykkö.

Vielä silloin siipiveikko ei ollut halukas poistumaan myymälästä. Pelastuslaitos ei voinut käyttää haavia, koska lintu viihtyi aivan katon rajassa.

Pilkon Lidlin myymäläpäällikkö Lasse Litmanen puolestaan kertoo, ettei harakasta ollut suurta häiriötä kaupan asiakkaille. Illalla lintu piipahti muutaman kerran tomaattien läheisyydessä ja ne poistettiin hygieniasyistä varmuuden vuoksi myynnistä.

Myymälän sulkeuduttua kello 21 pelastuslaitoksen yksikkö tuli uudestaan houkuttelemaan harakkaa ulos. Valojen sammutus ja myymälän hiljeneminen auttoivat ja lintu saatiin ehjin höyhenin ulos.

Harakalle ei aiheutunut vaurioita ja lintu poistui pelastuslaitoksen mukaan lentäen pimeään talvi-iltaan.

Lisätietoja: Viestintäasiantuntija Linda Pukka, (09) 23456400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 169 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää 5200 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.