• Lidl Suomi/

Vastuullisesti tuotettu ruoka voi olla myös halpaa – Lidlin sertifioitujen raaka-aineiden lista kasvoi taas

Lidl kasvattaa sertifioitujen raaka-aineiden määrää valikoimassaan. Uuden soijalinjauksen mukaisesti kaikkien Lidlin omien tuotemerkkien liha-, lihajaloste-, kananmuna- tai maitotuotteiden tuotantoketjussa käytetty rehusoija on sertifioitua.

Vastuullisesti tuotettujen raaka-aineiden ryhmä kasvaa jälleen Lidlissä. Vastuullisesti tuotetun kaakaon, kahvin, teen, ja palmuöljyn lisäksi nyt myös Lidlin omien tuotemerkkien liha-, lihajaloste-, kananmuna- tai maitotuotteiden tuotantoketjussa käytetty rehusoija on vastuullista.

Olemme valtavan ylpeitä siitä, että olemme edenneet vastuullisuussertifioinneissa näin suurin askelin ja olemme ylpeitä voidessamme osoittaa, että vastuullisesti tuotettujen elintarvikkeiden ei tarvitse olla kallista luksusta kuluttajalle, Lidlin vastuullisuusasiantuntija Riikka Pöllänen sanoo.

Lidlin soijalinjauksen mukaisesti kaikkien Lidlin omien tuotemerkkien liha-, lihajaloste-, kananmuna- tai maitotuotteiden tuotantoketjussa käytetty rehusoija on sertifioitua.

Soija on niin sanottu riskiraaka-aine, koska sen massiivinen viljely voi aiheuttaa vakavia ympäristövaikutuksia. Soijaa tuotetaan pääasiassa Etelä-Amerikassa, jossa sen ympäristövaikutuksia ovat esimerkiksi metsäkato, kasvihuonekaasupäästöjen kasvu, luonnon monimuotoisuuden väheneminen ja maaperän eroosio. Suurin osa maailmalla tuotetusta soijasta käytetään eläinrehuksi ja vain pieni osa suoraan ihmisten ravinnoksi.

Miten sertifiointi näkyy viljelijöiden yhteisössä? Lidlillä ”kummitilat” Brasiliassa

Lidl on halunnut korvamerkitä omat RTRS-sertifikaattinsa suoraan kahdelle soijaviljelmälle Brasiliassa. Lidlin tuki tarjoaa Maranhon alueella sijaitsevalle Progresson ja Piauin alueen Serra Vermelhan tiloille ja yhteisön elinkeinolle vakautta ja mahdollisuuden kehittyä.

Kyseisillä tiloilla työskentelee kaikkiaan yli 300 työntekijää. Tilojen laajuus on yhteensä yli 70 000 hehtaaria, joista lähes 18 000 hehtaaria on luonnontilaista aluetta luonnon monimuotoisuuden vaalimiseksi. Tiloilla noudatetaan hyviä maatalouskäytäntöjä muun muassa kemikaalien käyttöön, vesistöjen ja maaperän suojeluun liittyen. Sertifiointi myös estää, ettei soijaviljelmiä laajenneta luonnontilaisiin alueisiin, kuten sademetsiin tai trooppisiin savanneihin.

Näillä tiloilla, kuten muillakin sertifioiduilla tiloilla työntekijöiden oikeuksiin ja turvallisuuteen kiinnitetään erityishuomiota. Esimerkiksi lapsityö ja pakkotyö on kiellettyä ja työoloja valvotaan. Työntekijöillä on oikeus järjestäytymiseen ja palkkaus on vähintään lain määrittelemällä tasolla.

Lidlissä vastuullisuus sopii jokaisen kukkarolle

Lidl on pitkäjänteisesti kehittänyt tuotteidensa vastuullisuutta ja saanut vuosi vuodelta enemmän raaka-aineita sertifioiduiksi. Lidl on panostanut omien merkkiensä tuotteissa nimenomaan raaka-aineiden vastuullisuussertifikaatteihin, jotka ovat tällä hetkellä paras keino varmistua siitä, että tuotantotapoja valvotaan ja kehitetään.

Lidl haluaa edistää myös eläinten hyvinvointia. Lidlin myymien kalatuotteiden sertifioinnit ehkäisevät esimerkiksi liikakalastusta ja vuonna 2017 Lidl luopui kokonaan virikehäkkikanojen munien myynnistä. Silti Lidl on pystynyt pitämään asiakkailleen lupauksensa parhaasta hinta-laatu –suhteesta.

RTRS

RTRS, Round Table on Responsible Soy perustettiin vuonna 2006 tavoitteena lieventää soijantuotannon negatiivisia ympäristövaikutuksia. RTRS määrittelee vähimmäiskriteerit vastuulliselle soijanviljelylle niin ympäristön kuin ihmisten kannalta. RTRS:n jäseniin kuuluu soijan tuottajia, jalostajia, rahoittajia, jälleenmyyjiä ja kansalaisjärjestöjä.

www.responsiblesoy.org

Lisätietoja: vastuullisuusasiantuntija Riikka Pöllänen, media@lidl.fi, (09) 2345 6400.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 171 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää 5200 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.