Yhä useampi tulee kauppaan oma ostoskassi mukanaan – muovikassien myynti laskee

Muovikassien myynti vähenee ruokakaupassa. Lidlin vertailun mukaan muovikasseja ostettiin viime vuoden lokakuun ja tämän vuoden tammikuun välisenä aikana noin 10 prosenttia vähemmän edellisvuoden samaan ajankohtaan nähden. Samaan aikaan paperikassien myynti on kasvanut jopa 80 prosenttia ja kestokassejakin myytiin 70 prosenttia enemmän verrattuna vuoden takaiseen.

Yhä useampi näyttäisi kantavan kauppareissullaan mukanaan omaa kassia. Tämä käy ilmi Lidlin tilastoista, joiden mukaan kaupasta ostetaan yhä harvemmin kassi ostoksille. Lidl vertasi kassien – muovi-, paperi- ja kestokassien myyntiä neljän kuukauden ajanjaksolla vastaavaan aikaan edellisvuonna. Tarkastelujakso oli lokakuun 2018 alusta tammikuun 2019 loppuun.

Neljän kuukauden seurantajakson aikana kassien vertailukelpoinen myynti yhteensä laski noin seitsemän prosenttia verrattuna samaan ajanjaksoon vuosi sitten.

– Kulutus on siirtynyt osittain paperi- ja kestokasseihin, mutta kokonaisuutena kassien myynnin määrä laskee. Tämä kertoo siitä, että ihmiset ovat alkaneet käyttämään ostamiaan muovikasseja uudelleen tai kantamaan mukanaan kestokassia, Lidlin vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen sanoo.

Paperikassien myynnissä isoin muutos – kova kasvu myös kestokassien menekissä

Neljän kuukauden seurantajakson perusteella kuluttajat ovat innostuneet vuoden aikana erityisesti paperikasseista. Niiden myynti on kasvanut Lidleissä vuodentakaiseen tarkastelujaksoon verrattuna yli 80 prosenttia.

Viime syksystä alkaen paperi- ja muovikassi ovat olleet kaikissa Suomen Lidleissä saman hintaisia. Tällä toimenpiteellä Lidl on halunnut herätellä ihmisiä vähentämään kertakäyttöistä muovia ja tarjota muovikassin vaihtoehdon samaan hintaan.

– Ympäristön kannalta paras vaihtoehto olisi muistaa pitää oma ostoskassi mukana. Muovikassinkin voi käyttää monta kertaa ja se mahtuu pieneen tilaan, Maija Järvinen jatkaa.

Myös kestokassien myynti on kasvanut Lidleissä. Niitä myytiin loka-tammikuun aikana 70 prosenttia enemmän vuoden takaiseen.

Lidlillä isoja panostuksia muovin vähentämiseen liittyen

Kaupan Liitto on kampanjoinut yhteistyökumppaneidensa kanssa kannustaen vähentämään muovikassien kertakäyttöistä kulutusta. Tavoitteena on, että vuoteen 2025 loppuun mennessä muovikasseja kulutetaan enintään 40 kappaletta suomalaista kohden vuodessa.

– Lidl liittyi mukaan Kaupan liiton ja ympäristöministeriön väliseen muovikassisopimukseen heti sen allekirjoituspäivänä, lokakuussa 2016, yhtenä ensimmäisistä yrityksistä, mistä olemme Kaupan liitossa todella otettuja, kommentoi Kaupan liiton johtava asiantuntija Marja Ola.

Lidlin vastikään julkaistussa vastuullisuusohjelmassa on myös useita muita muovin käytön vähentämiseen tähtääviä tekoja ja tavoitteita. Vuoden 2025 loppuun mennessä esimerkiksi Lidlin kaikkien omien merkkien muovipakkaukset ovat sataprosenttisesti kierrätettäviä. Lisäksi Lidl on luvannut poistaa kuluvan vuoden loppuun mennessä valikoimastaan kertakäyttömuovituotteet.

Viime syyskuussa Lidl tempaisi ottamalla kertakäyttöiset muovikassit ja -pussit pois myymälöistään yhden päivän ajaksi. Asiakkaiden vastaanotto oli pääsääntöisesti myönteistä. Katso video asiakaskommenteista tästä.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee 5200 henkilöä. 182 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Järvenpäässä ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa lidl.fi.