160 vuotta inspiroivia hetkiä – Stockmann avaa juhlavuotensa kunniaksi kiertävän historianäyttelyn tavarataloissaan

Stockmannin juhlavuoden kunniaksi avataan Stockmannin tavarataloissa kiertävä 160-vuotisjuhlanäyttely. Näyttely esittelee Stockmannin historian helmiä, unohtumattomia kohtaamisia ja yhteisiä hetkiä vuosikymmenien varrelta. Suomessa ja Baltiassa merkittäväksi brändiksi ja muodin tavarataloikoniksi kasvanut Stockmann täytti helmikuun 1. päivänä 160 vuotta. Historianäyttely avataan ensimmäisenä Helsingin keskustan tavaratalossa 10. kesäkuuta ja se jatkaa tämän jälkeen kierroksen kaikissa Suomen ja Baltian tavarataloissa vuoden 2022 aikana.

Stockmann haluaa kutsua tänä juhlavuonna kaikki asiakkaansa ja kaupunkilaiset kohtaamaan ja inspiroitumaan tavarataloihinsa, joissa kiertää ainutlaatuinen historianäyttely. Näyttelyssä tullaan näkemään mielenkiintoisia yksityiskohtia ja kuulemaan tarinoita menneiltä vuosikymmeniltä, jopa 1860-luvulta lähtien.

Stockmann on nähnyt vuosikymmenien aikana monet yhteiskunnalliset loistot ja murrokset. Tavarataloyhtiö on kasvanut kivijalkamyymälästä suomalaisten ja myöhemmin baltialaisten rakastamaksi ikoniseksi brändiksi, muotitaloksi ja konserniksi.

”Stockmann on 160 vuoden aikana nähnyt ja kokenut paljon yhdessä asiakkaidensa kanssa. Olemme katsoneet tulevaisuuteen, kokeneet historiallisia tapahtumia ja eläneet ajan hengessä. Nyt avattava näyttely on koottu ainutlaatuisista, historiallisista ja hyvinkin arvokkaista esineistä ja tarinoista niiden takana. Näyttely tuo lähemmäksi ne vuosikymmenet, joina olemme olleet olemassa”, kertoo Stockmannin markkinointijohtaja Tia Rantanen.

Kuninkaan pöytä ja jalkaröntgen – poimintoja Stockmannin museosta

Stockmannin tarina alkoi Helsingissä vuonna 1862 Lampan talossa Kauppatorin laidalla. Muutaman vuosikymmenen kuluttua vuonna 1930 valmistui suuri tavaratalo Aleksanterinkadulle. Arkkitehtonisesti merkittävä rakennus sai inspiraationsa Euroopan eturivin tavarataloista. Suureen tavarataloon luotiin uuden ajan hohtoa tekniikan ja edistyksen avulla. Tavarataloon tuli muun muassa paternosterhissi, liukuportaat ja sprinklerit.

”Näyttelyyn on tuotu arvokasta esineistöä Stockmannin museosta 160 vuoden ajalta. Saamme nähdä esimerkiksi Stockmannin perustajan pojan Karl Stockmannin polkupyörän 1880-luvulta. Lisäksi näyttelyssä on jalkaröntgenlaite, joka oli tavaratalossa käytössä 1930-luvulla. Röntgenin avulla löydettiin oikean malliset kengät asiakkaille. Perimätiedon mukaan meillä on myös Suomen kuninkaalle tehty pieni pöytä, joka oli myynnissä Stockmannin antiikkihallissa keväällä 1920. Koska Suomeen ei koskaan tullut kuningasta, on pöytä jäänyt meille”, kertoo näyttelyn sisältökuraattori Kea Soza Stockmannilta.

Helsingin keskustan tavaratalossa historianäyttely avataan perjantaina 10.6.2022 klo 10.00. Helsingin keskustassa juhlanäyttely pitää sisällään historiallisten esineiden lisäksi muitakin tavarataloja kiertävän valokuvanäyttelyn. Esineistö on nähtävillä Helsingin keskustan tavaratalossa, tavaratalon 8. kerroksessa vuoden 2022 loppuun saakka.   Helsingin keskustasta valokuvanäyttely jatkaa juhlavuoden aikana Vantaan Jumboon, Itäkeskukseen, Espoon Tapiolaan, Turkuun, Tampereelle ja loppuvuodesta takaisin Helsingin keskustaan. Lisäksi omat valokuvanäyttelynsä ovat nähtävissä Tallinnassa ja Riiassa.
Lue lisää tarkemmasta aikataulusta: stockmann.com/160

Kea Soza, sisältökuraattori ja tuottaja, Stockmann, puh. 050 593 2294, kea.soza@stockmann.com
Stockmann Media Desk, puh. 050 389 0011, info@stockmann.com

Stockmann tarjoaa monipuolisen ja laadukkaan valikoiman muodin, kauneuden ja kodin tuotteita ihanan arjen ja juhlan rakentamiseen. Inspiroimme asiakkaitamme tekemään kestäviä ja vastuullisia valintoja. Stockmannilla on 8 tavarataloa Suomessa ja Baltiassa sekä verkkokauppa stockmann.com. Lisätietoja meistä löydät osoitteesta stockmanngroup.com.