160 år inspirerande stunder – För att fira sitt jubileumsår ordnar Stockmann en historisk utställningsturné på sina varuhus

För att fira sitt jubileumsår ordnar Stockmann en historisk 160-årsjubileumsutställning som turnerar varuhusen. På utställningen visas pärlor från Stockmanns historia, oförglömliga möten och gemensamma stunder under årens lopp. Stockmann, som blivit ett betydande varumärke och modevaruhus i Finland och Baltikum, fyllde 160 år den 1 februari. Den historiska utställningen öppnar på varuhuset i Helsingfors centrum den 10 juni, varefter den turnerar på de andra varuhusen i Finland och Baltikum under 2022.

Under jubileumsåret vill Stockmann inbjuda alla kunder och stadsinvånare för att mötas och inspireras i sina varuhus samt uppleva den unika historiska utställningen. Utställningen fokuserar på intressanta detaljer och berättelser från de gångna åren ända tillbaka till 1860-talet.

Under årens lopp har Stockmann varit med om många samhälleliga framgångar och brytningstider. Varuhuset har vuxit från en kvartersbutik till ett älskat och ikoniskt varumärke, modehus och företag i Finland och senare i Baltikum.

”Under sina 160 år har Stockmann varit med om mycket tillsammans med sina kunder. Vi har blickat framåt, upplevt historiska händelser och levt i tidens anda. På utställningen som nu öppnas kan besökare uppleva unika, historiska och mycket värdefulla föremål och berättelserna bakom dem. Utställningen konkretiserar de årtionden under vilka vi funnits till”, berättar Stockmanns marknadsföringsdirektör Tia Rantanen.

Kungens bord och fotröntgen – axplock ur Stockmanns museum

Stockmanns historia började i Lampaska huset vid Salutorget i Helsingfors 1862. Några årtionden senare 1930 öppnades det stora varuhuset vid Alexandersgatan. Den arkitektoniskt värdefulla byggnaden hade sina förebilder bland de lyxigaste varuhusen i Europa. Det stora varuhuset stod för modern lyx baserad på modern teknik och andra nya lösningar. Varuhuset fick bland annat en paternosterhiss, rulltrappor och sprinklersystem.

”På utställningen visas värdefulla föremål från Stockmanns museum från de gångna 160 åren. Besökare får bland annat se en cykel som Karl Stockmann, son till Stockmanns grundare, köpte på 1880-talet. På utställningen visas dessutom en fotröntgenapparat som användes på varuhuset på 1930-talet. Med hjälp av apparaten hittade man skor av rätt modell för kunder. Det berättas också att vi har ett litet bord som tillverkats för kungen av Finland och som såldes i Stockmanns antikhall våren 1920. Eftersom Finland sedan inte blev en monarki, har bordet blivit kvar hos oss”, berättar utställningens kurator Kea Soza från Stockmann.

Den historiska utställningen öppnar på varuhuset i Helsingfors centrum fredagen den 10 juni 2022 kl. 10.00. På jubileumsutställningen som börjar i Helsingfors visas också foton. Föremålen kan ses på åttonde våningen på varuhuset i Helsingfors centrum fram till slutet av 2022.   Från Helsingfors centrum fortsätter fotoutställningen under jubileumsåret till Jumbo i Vanda, Östra centrum i Helsingfors, Hagalund i Esbo, Åbo och Tammerfors för att sedan återvända till Helsingfors centrum i slutet av året. Separata fotoutställningar visas dessutom i Tallinn och Riga. Ytterligare information om schemat: stockmann.com/160

Ytterligare information:

Kea Soza, kurator och producent, Stockmann, tfn 050 593 2294, kea.soza@stockmann.com
Stockmann Media Desk, tfn 050 389 0011, info@stockmann.com

Stockmann har ett mångsidigt och högklassigt sortiment inom mode, skönhet och hushållsprodukter för en ljuvlig vardag och fina fester. Vi inspirerar våra kunder till att göra hållbara och ansvarsfulla val. Stockmann har 8 varuhus i Finland och Baltikum samt nätbutiken stockmann.com. Ytterligare information om oss finns på stockmanngroup.com.