3Q 2018 Katsaus Loudspring Oyj sisältäen salkkuyhtiön arvonalennuksen

Loudspring Oyj

Yhtiötiedote

31 lokakuuta 2018 klo 8:30 (EET)

Pyydämme huomioimaan, että tämä katsaus ei ole kokonaisvaltainen raportti kaikista katsauskauden tapahtumista eikä se ole talousraportti. Tämä katsaus on yhteenveto salkkuyhtiöistämme ja Loudspringiä koskevista keskeisistä tapahtumista kuluneen neljänneksen aikana. Emme kommentoi jokaista salkkuyhtiötä jokaisessa neljänneskatsauksessa, vaan keskitymme Loudspringin tytäryhtiöihin ja ydinomistuksiin. Kattavan kokonaiskuvan saaminen yksittäisen salkkuyhtiön liiketoiminnasta edellyttää tutustumista muihinkin asiakirjoihin ja raportteihin, kuten 2016 julkaistuun yhtiöesitteeseen ja sen täydennykseen sekä edellisiin vuosi -ja puolivuosikatsauksiin. Nämä asiakirjat ovat saatavilla osoitteessa loudspring.earth.

Merkittävät tapahtumat

Katsauskauden aikana Nocart:in tukeminen on kuluttanut paljon aikaa ja resurssejamme. Nocart:in tilanteesta johtuen Loudspring:in hallitus on päättänyt alaskirjata Nocart:in tasearvon nollaan. Arvonalennus on noin 7,3 miljoonaa euroa ja vaikutus tuloslaskelmaan noin 0,9 miljoonaa euroa. Kyseinen 0,9 miljoonaa euroa vastaa Loudspring:in kokonaissijoitusta Nocart:iin. Loput arvonalennuksesta tehdään arvonkorotusrahastosta. Tästä huolimatta olemme keskittyneet tytäryhtiöidemme liiketoiminnan rakentamiseen ja muiden core holdings -yhtiöiden tukemiseen. Nuuka Solutions kasvattaa SaaS (software as a service) -liikevaihtoaan ja rakennusten määrää hyvässä tahdissa. Eagle Filters on lisännyt myyntiresurssejaan ja yritys tavoittelee laajempaa asiakaskantaa. Yritys on saanut kaksi merkittävää uutta asiakasta ja neuvottelee useasta uudesta potentiaalisesta asiakkaasta. Sisäisesti olemme työstäneet prosessiemme laatua sekä aloittaneet yhteistyön ulkoisen ja riippumattoman tahon kanssa raportoinnin ja kommunikaation kehittämiseksi. Loudspring:in kassavarat Q3-katsauskauden lopussa olivat noin 1,9 miljoonaa euroa, sisältäen käytettävissä olevat velkainstrumentit. Lisäksi Loudspring omisti Nasdaq First North Stockholm -listattuja Enersize osakkeita, jotka olivat arvoltaan 3,3 miljoonaa euroa.

Loudspring Industry

Eagle Filters:in tytäryhtiö USA:ssa aloitti toimintansa Q3-katsauskauden aikana. Euroopassa Eagle Filters teki ensimmäiset toimituksensa kahdelle uudelle yritykselle: AirLiquid:ille (Alankomaat), joka on maailman johtavia teollisen kaasun toimittajia; sekä Enel:lle, joka on Euroopan johtavia energiayrityksiä. Myynti Aasiassa kehittyi hitaammin ja jotkin Q3-katsauskaudelle odotetut tilaukset viivästyivät alkuperäisestä aikataulusta. EPA-suodatusluokassa on myös syntynyt hieman uutta kilpailua.

Keskeisimmät mahdollisuudet sisältävät muun muassa:

• Korkeakatteisen ja toistuvan liikevaihdon rakentaminen kasvavasta määrästä voimalaitos -asiakkaita, sekä

• Myynnin nopeuttaminen ensiluokkaisten referenssien avulla.

Keskeisimmät riskit sisältävät muun muassa:

• Pitkät lead-ajat uusien asiakkaiden hankinnassa;

• Kilpailijoiden kasvava kiinnostus EPA -suodatukseen, sekä

• Pääoman tarve saattaa kasvaa erityisesti USA-laajentumisen edetessä.

Nuuka Solutions eteni monen asiakasprojektin kanssa Q3-katsauskauden aikana. Tärkeimpiin tämän hetken projekteihin kuuluvat: ICA Real Estate (Ruotsi), Helsingin kaupunki sekä Bouwinvest (Alankomaat). Nyt käynnissä olevien projektien valmistuttua Nuukan SaaS -teknologiaa hyödyntävien rakennusten määrä tulee olemaan noin 2500. Nuuka aloitti myös pilottiprojektin yhden USA:n johtavan co-working tilojen tarjoajan kanssa Q3-katsauskauden aikana.

Allekirjoitettu SaaS -liikevaihtokanta (joka alkaa projektien implementoinnin jälkeen) oli katsauskauden lopussa noin 1 miljoonaa euroa vuosittain. Lisäksi allekirjoitetut projektit tuovat huomattavaa liikevaihtoa Nuukalle implementointivaiheessa.

Katsauskauden aikana yrityksen perustaja ja aikaisempi teknologiajohtaja Mikko Maja valittiin toimitusjohtajaksi.

Keskeisimmät mahdollisuudet sisältävät muun muassa:

• Korkeatasoiset referenssit, jotka tuovat ainutlaatuisen mahdollisuuden kansainväliseen ekspansioon, sekä

• Korkea asiakkaan elinkaariarvo suhteessa asiakashankinnan kustannuksiin.

Keskeisimmät riskit sisältävät muun muassa:

• Kilpailun ja uusien ratkaisujen lisääntyminen markkinoilla, sekä

• Myynnin kasvattaminen ja teknologisen edelläkävijyyden ylläpitäminen vaatii kasvavassa määrin pääomaa ja henkilöresursseja.

Loudspring Ventures

ResQ Club:in myynti palvelun kautta (GMV) kasvoi 300 000 euroon syyskuussa. Samaan aikaan yritys käytti alle viidesosan operatiivisiin kuluihin ansaittua euroa kohden, verrattuna vuoteen 2017. ResQ:n yhteistyö ruokakauppojen kanssa on edennyt hyvin. Syyskuun lopussa yli 50 K-markettia Suomessa myivät tuotteitaan ResQ:n välityksellä.

Sofi Filtration on Q3 -katsauskauden aikana testannut savukaasupesureiden vedensuodatusta laivoissa ja tehnyt testiajoja muoviteollisuudessa sekä öljy -ja kaasuteollisuudessa. Kaikissa kyseisissä käyttöalueissa on potentiaalia skaalautumiseen. Yritys toimii tällä hetkellä rajoitetulla työvoimalla ja pääomalla, joka rajoittaa kasvua.

Enersize raportoi Nasdaq Stockholm -listattuna yrityksenä itsenäisesti. Enersize:n raportit löytyvät Enersize:n kotisivuilta osoitteessa www.enersize.com. Q3-katsauskauden lopussa 2018 Loudspring omisti 10 103 925 Enersize-osaketta, joiden arvo katsauskauden lopussa oli 3 268 630 euroa.

Swap.com jatkoi keskittymistään katteiden parantamiseen. Samalla myynti jatkui tasolla, joka on mahdollistanut alhaisen burn raten. Q2-kauden aikana tehtyjen merkittävien kustannusleikkausten sekä sisäisen rahoituskierroksen jälkeen yrityksellä on hyvät edellytykset kehittää liiketoimintaansa.

Nocart:in heikko taloudellinen tilanne ja viivästykset projekteissa ovat jatkuneet. Loudspring arvioi Nocart:in projekteissa olevan suuria riskejä. Nocart ei ole saanut odottamiaan maksusuorituksia. Nocart:in tilanteesta johtuen Loudspring:in hallitus on päättänyt alaskirjata Nocart:in tasearvon nollaan. Arvonalennus on noin 7,33 miljoonaa euroa ja vaikutus tuloslaskelmaan noin 0,9 miljoonaa euroa. Kyseinen 0,9 miljoonaa euroa vastaa Loudspring:in kokonaissijoitusta Nocart:iin. Loput arvonalennuksesta tehdään arvonkorotusrahastosta.

Lassi Noponen, Toimitusjohtaja, Loudspring Oyj. Puh: 358 40 501 5127, lassi.noponen@loudspring.earth

Thomas Bengtsson, Hallituksen puheenjohtaja, Loudspring Oyj. Puh: +46 70 515 40 40, thomas.bengtsson@loudspring.earth

Loudspring lyhyesti

Loudspring on teollinen konserni, joka keskittyy luonnonvarojen säästämiseen. Omistamme ja johdamme Pohjoismaisia kasvuyrityksiä, joilla on suuri positiivinen ympäristövaikutus. Omistamme hajautetun salkun yrityksiä tasapainottaaksemme yksittäisten yhtiöiden kehityksen heilahduksia. Teknologiamme säästävät energiaa, vettä ja raaka-aineita teollisuudessa, kiinteistöissä ja jokapäiväisessä elämässä. Yrityksemme koostuu kahdesta haarasta: Loudspring Industry – enemmistöomistetut yritykset sekä Loudspring Ventures – vähemmistöomistetut yritykset.

Loudspring on listattu First North listalla tunnuksella LOUD ja First North Stockholm listalla tunnuksella LOUDS.