3Q 2018 Sammanfattning Loudspring Abp inklusive värdeminskning av portföljbolag

Loudspring Abp

Company release

31 Oktober 2018 kl 8:30 (EET)

Vänligen notera att denna rapport inte är en fullständig rapport beträffande alla händelser eller en finansiell rapport. Detta är en summering av viktigare händelser som påverkat portföljen under kvartalet. I denna kvartalsrapport kommenterar vi inte att kommentera alla portföljbolag utan fokuserar på våra dotterbolag och kärninnehav. För att få en omfattande översikt av de enskilda portföljbolagens affärer är det lämpligt att se över andra dokument som bolagsbeskrivningen och bilagan till denna som vi publicerade 2016, och de senaste H1- och årsrapporterna. Dessa dokument finns tillgängliga på loudspring.earth.

SÄRSKILDA HÄNDELSER

Under perioden så har våra ansträngningar att stödja Nocart tagit mycket av våra resurser i anspråk. På grund av Nocarts situation har Loudsprings styrelse valt att skriva ned Nocarts värde till noll i Loudsprings balansräkning. Värdeminskningen uppgår totalt till 7,3 miljoner euro och inverkan på resultaträkningen kommer att vara ungefär 0,9 miljoner euro. Ifrågavarande 0,9 miljoner euro motsvarar Loudsprings totala investering i Nocart. Resten av värdeminskningen sker från uppskrivningsfonden. Trots detta så har vi ansträngt oss för att bygga upp affärerna i våra dotterbolag och stöttat våra andra kärninnehav. Nuuka Solutions ökar sina SaaS-intäkter (software as a service) och utökar med fler byggnader i ett bra tempo. Eagle Filters’ har ökat sina försäljningsinsatser och inriktar sig på en bredare kundbas. Bolaget har fått två nya stora kunder och är i diskussion med ett stort antal potentiella nya kunder. Internt så har vi arbetat med att förbättra våra processer och även inlett arbete med en extern oberoende rådgivare för att utveckla vår rapportering och kommunikation. I slutet av Q3 uppgick Loudsprings kassaposition till ungefär 1,9 miljoner euro inklusive tillgängliga skuldinstrument. Loudspring ägde även Enersize aktier listade på Nasdaq First North Stockholm vars värde uppgick till 3,3 miljoner euro.

Loudspring Industry

Eagle Filters lanserade sitt dotterbolag i USA under Q3. I Europa genomförde Eagle Filters leveranser till två nya företag: AirLiquid (Holland), som är världsledande inom industriell gas: och Enel, ett av Europas ledande energiföretag. Försäljningen i Asien utvecklades långsammare och några ordrar väntade i Q3 har blivit försenade från sin ursprungliga tidtabell. En del ökad konkurrens har även uppstått i klassen EPA-filter.

Särskilda möjligheter omfattar:

• Bygga en återkommande intäktsström med hög marginal från en växande skara kunder med energianläggningar; och

• Ta tillvara referenser i världsklass för att accelerera försäljning.

Särskilda risker omfattar (men är inte begränsade till):

• Långa ledtider för att få avtal med nya kunder;

• Ökande konkurrens inom EPA-filtrering; och

• Kapitalbehovet kan öka, särskilt eftersom USA expansionen fortsätter.

Nuuka Solutions framskred med många kundprojekt i Q3. Särskilda pågående projekt omfattar: ICA Real Estate (Sverige), Helsingfors stad (Finland) och Bouwinvest (Holland). Efter implementering av pågående projekt så är det totala antalet byggnader som använder Nuukas SaaS omkring 2500. Under Q3 inledde Nuuka också ett pilotprojekt i USA med en världsledande aktör inom delade kontorsarbetsplatser.

Intäktsbasen som följer av ingångna SaaS avtal (som kommer när projekt implementerats) uppgick i slutet av Q3 till omkring 1 miljon euro på årsbasis. Därutöver så ger de avtalade projekten signifikanta projektintäkter till Nuuka under implementeringsfasen.

Under Q3 utsågs bolagets grundare och tidigare CTO Mikko Maja till VD.

Särskilda möjligheter omfattar:

• Högprofilerade referenskunder ger en unik möjlighet till global expansion; och

• Livstidsvärdet av nya kunder är mycket stort i relation till kostnaden för att knyta till sig en kund.

Särskilda risker omfattar (men är inte begränsade till):

• Konkurrensen tilltar och många olika typer av lösningar når marknaden; och

• Ökad försäljning och behov av att vara i framkant när det gäller teknologi kräver mer kapital och personal.

Loudspring Ventures

ResQ Club försäljning över plattform (GMV) växte till 300 000 EUR per månad i September. Samtidigt så spenderade företaget mindre än ⅕ på operativa kostnader per intjänad euro jämfört med 2017. ResQ’s samarbete med matbutiker har gått bra och i slutet av September sålde fler än 50 K-markets i Finland via ResQs plattform.

Sofi Filtration har under Q3 utfört test för vattenfiltrering i rökgaskondensat på fartyg och fältprov i plastindustrin samt olje- och gasindustrin. Var och en av dessa tillämpningar har visat sig skalbara. Bolaget arbetar för närvarande med begränsade resurser när det gäller personal och kapital vilket begränsar tillväxten.

Enersize är ett företag noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterar därmed självständigt. Enersizes rapporter är tillgängliga på www.enersize.com. Vid utgången av Q3 2018, ägde Loudspring 10 103 925 aktier i Enersize, värda totalt 3 268 630 EUR.

Swap.com har fortsatt att fokusera på att förbättra marginalerna, samtidigt som försäljningen har hållits på en nivå som innebär att positivt kassaflöde är inom räckhåll. Efter omfattande kostnadsbesparingar i Q2 och en intern finansieringsrunda så är bolaget nu i god form att utveckla sin affärsverksamhet ytterligare.

Nocart har fortsatt att försöka hantera sin svaga finansiella ställning och sina förseningar i projekten. Loudspring bedömer att det finns stora risker förknippade med Nocarts projekt. På grund av Nocarts situation har Loudsprings styrelse valt att skriva ned Nocarts värde till noll i Loudsprings balansräkning. Värdeminskningen uppgår totalt till 7,3 miljoner euro och inverkan på resultaträkningen kommer att vara ungefär 0,9 miljoner euro. Ifrågavarande 0,9 miljoner euro motsvarar Loudsprings totala investering i Nocart. Resten av värdeminskningen sker från uppskrivningsfonden.

Lassi Noponen, VD Loudspring Plc. Tel. +358 40 501 5127, lassi.noponen@loudspring.earth

Thomas Bengtsson, Styrelseordförande Loudspring Plc. Tel. +46 70 515 40 40, thomas.bengtsson@loudspring.earth

Access Partners Oy, Certified Advisor. Tel. +358 9 682 9500

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Loudspring Ab (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 Oktober 2018 kl. 08:30 CET.

Loudspring i korthet.

Loudspring är en industriell grupp som fokuserar på att spara naturresurser. Vi äger och förvaltar Nordiska tillväxtföretag som tillför en stor miljömässig nytta. Vi har en diversifierad portfölj för att balansera utvecklingen i de individuella bolagen. Våra teknologier sparar energi, vatten och material i industrin, i fastigheter och i människors vardag. Vår verksamhet består av två delar: Loudspring Industry – majoritetsägda verksamheter, and Loudspring Ventures – ägande i minoritetsposter.

Loudspring är listad på First North Finland, ticker LOUD och First North Stockholm, ticker LOUDS.