Loudspring 100%:n omistukseen Eagle Filtersissä

Loudspring ostaa 15 % Eagle Filtersin osakkeista yhtiön perustajalta Juha Kariluodolta. Kauppa kasvattaa Loudspringin omistuksen Eagle Filtersistä 85 prosentista 100 prosenttiin, ja sen odotetaan toteutuvan vuoden 2021 loppuun mennessä.

Osakkeiden kauppahinta on sidottu Eagle Filtersin käyttökatteen ja liikevaihdon kehittymiseen vuosien 2022-2024 aikana. Kauppahinta maksetaan erissä vuosien 2023-2025 aikana. Loudspringillä on oikeus maksaa 50 % kauppahinnasta Loudspringin osakkeilla. Loudspringin tavoitteena on käyttää osa Eagle Filtersin tulevista voitosta hankittujen osakkeiden maksamiseen. Eagle Filters tarvitsee lisää käyttöpääomaa liiketoimintasuunnitelmansa toteuttamiseen.

Loudspring on kasvattanut tasaisesti omistustaan Eagle Filtersissä ja ilmoittanut aikovansa muuntautua teollisuusyritykseksi, joka keskittyy Eagle Filtersin toimialaan.

Eagle Filters toimittaa energian tuotannon tehokkuutta parantavaa teknologiaa maailmanlaajuisesti. Yhtiön päätuotteita ovat kaasuturbiinien polttoainetehokkuutta parantavat korkean suodatusasteen ilmansuodatusratkaisut energialaitoksille. Teknologia vähentää merkittävästi energialaitosten hiilidioksidipäästöjä sekä parantaa niiden kannattavuutta.

Eaglen teknologiaa käyttävät maailman suurimmat energiayhtiöt ja kansainväliset tutkimuslaitoksen ovat testanneet ja todentaneet sen suorituskyvyn. Markkinoita hallitsevat tällä hetkellä heikomman suodatusasteen suodattimet, jotka johtavat turbiinin kompressorin vakavaan likaantumiseen. Kaasuturbiinin likaantuminen johtaa polttoainetehokkuuden heikkenemiseen, joka aiheuttaa useiden miljardien eurojen menetykset vuosittain. Eaglen korkean suorituskyvyn suodattimet lisäävät sähköntuotantoa jopa 9 %, parantavat turbiinien polttoainetehokkuutta jopa 2,5 % ja pidentävät turbiinien käyttöikää.

Kaasuturbiini-infrastruktuurin osuus maailman sähköntuotannosta on tällä hetkellä yli 20 prosenttia. Kivihiileen verrattuna maakaasun polttaminen vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 50 prosenttia. Tulevaisuudessa aurinko- ja tuulienergian osuus kasvaa, mikä lisää energian varastoinnin tarvetta sääriippuvaisen uusiutuvan energian tuotannon tasapainottamiseksi. Vedyn ja synteettisten kaasujen tuottaminen uusiutuvalla energialla mahdollistaa suurten energiamäärien varastoinnin sekä sähkön tuotannon nykyisellä kaasuturbiini-infrastruktuurilla. Kaasuturbiinien tehokkaampi käyttö ja niiden elinkaaren pidentäminen auttaa maailmaa siirtymään lähemmäksi katkeamatonta hiilidioksidivapaan sähkön tarjontaa.

Toimitusjohtaja Jarkko Joki-Tokola, Loudspring: "Loudspring keskittyy vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja luomaan arvoa osakkeenomistajille. Uskomme, että Eagle Filtersillä voimme saavuttaa molemmat tavoitteet. Yhtiö tarjoaa energiatehokkuusteknologiaa siellä missä sillä on eniten merkitystä - maailman suurimmille yksittäisille hiilidioksidipäästöjen lähteille. Eaglen teknologiaa käyttävät useat maailman suurimmista energiayhtiöistä, ja sen käytöllä on potentiaalia kasvaa pitkälle tulevaisuuteen. Eagle Filtersillä on myös erittäin laajaa osaamista suodatinmateriaaleissa, ja keskitämme kaikki resurssimme auttaaksemme Eagle Filterisiä maksimoimaan potentiaalinsa."

Eagle Filtersin konsolidointi on merkittävä virstanpylväs Loudspringin strategiassa muuttua teollisuusyritykseksi. Toimitusjohtaja Jarkko Joki-Tokola jatkaa: "Aiomme tarkastella nopeasti erilaisia mahdollisuuksia keskittää ja virtaviivaistaa toimintaa Loudspringissä, jotta voimme saavuttaa yksinkertaistetun yritysrakenteen ja hallinnon, optimoidun pääomarakenteen ja vähentää yleiskustannuksia".

Yhteystiedot:

Jarkko Joki-Tokola, toimitusjohtaja, Loudspring Oyj. puh. +358 40 637 0501, jarkko@loudspring.earth

Erik Penser Bank AB, Certified Adviser. puh. +46 8 463 83 00, certifiedadviser@penser.se

Loudspring lyhyesti

Loudspring on sijoitusyhtiö, joka keskittyy luonnonvarojen säästämiseen. Omistamme ja johdamme Pohjoismaisia kasvuyrityksiä, joilla on suuri positiivinen ympäristövaikutus. Omistamme hajautetun salkun yrityksiä tasapainottaaksemme yksittäisten yhtiöiden kehityksen heilahduksia. Teknologiamme säästävät energiaa, vettä ja raaka-aineita teollisuudessa, kiinteistöissä ja jokapäiväisessä elämässä.

Loudspring on listattu First North Growth Market Finland listalla tunnuksella LOUD ja First North Stockholm listalla tunnuksella LOUDS.

www.loudspring.earth

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/loudspring/