Maa- ja kotitalousnaiset toimivat luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Maa- ja kotitalousnaisten uusi teema nostaa esille luonnon monimuotoisuuden vaalimisen ja maaseudun monipuoliset mahdollisuudet.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen varsinainen kokous pidettiin Vantaalla torstaina 21.11.2019. Kokouksessa vahvistettiin toimintasuunnitelma vuosille 2020 - 2021, ja järjestön kaksivuotiseksi teemaksi Maaseudun lumo(a) – kohti kestävämpää kehitystä.

”Ilmastonmuutos vaikuttaa vahvasti luonnon monimuotoisuuden köyhtymiseen. Toimintaamme ohjaavassa teemassa lumo(a) viittaa luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen pysäyttämiseen, mutta myös maaseudun mahdollisuuksien ja lumovoiman esille tuomiseen”, kertoo Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt

Teema näkyy vahvasti Maa- ja kotitalousnaisten kaikissa toiminnoissa.

”Ruokaneuvonnassa jatkamme työtä ruokahävikin vähentämiseksi ja opastamme ilmastomyönteisiin valintoihin. Maiseman- ja luonnonhoidon palvelumme neuvovat kuinka lumoa voidaan lisätä myös rakennetuissa ympäristöissä esimerkiksi niittyjä perustamalla ja laiduntaen. Yrityspalveluidemme ytimessä ovat elintarvike-, matkailu- ja hyvinvointipalveluyritykset. Järjestöpuolella kannustamme konkreettisiin tekoihin kuten hyönteishotellien rakentamiseen ja yhteisölliseen viljelyyn”, Hellstedt summaa.

Riitta Huhtala ja Rauni Miettinen hallitukseen

Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen hallituksen uudeksi jäseneksi vuosiksi 2020 - 2023 valittiin sosionomi, työnohjaaja Riitta Huhtala Keski-Pohjanmaalta. Huhtala työskentelee Suomen 4H-liitossa aluejohtajana. Hän on Keski-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaisten puheenjohtaja ja tuo mukanaan vankkaa järjestöosaamista niin hallinnon, talouden kuin henkilöstöasioiden osalta.

Maa- ja metsätalousyrittäjä Rauni Miettinen Päijät-Hämeestä uusi kolmivuotisen paikkansa.

Lisäksi hallituksessa jatkavat puheenjohtaja, pääsihteeri Mervi Mäki-Neste Etelä-Pohjanmaalta, varakansanedustaja Susanna Koski Pohjanmaalta, kotitalousopettaja ja yrittäjä Marttiina Sihvola Etelä-Savosta, maaseutuyrittäjä Tarja Tervo Kainuusta ja toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt.

Lisätietoja:
Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry