Maistuva maaseutu on Maa- ja kotitalousnaisten lahja 100-vuotiaalle Suomelle

Maa- ja kotitalousnaiset teema vuonna 2017 on Maistuva maaseutu. Eija Jukkola ja Rauni Miettinen jatkavat Keskuksen hallituksessa.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen varsinainen kokous järjestettiin Helsingissä 24.11.2016. Kokouksessa vahvistettiin toimintasuunnitelma tulevalle vuodelle ja sen myötä järjestön juhlavuoden teemaksi Maistuva maaseutu.

Tehdään, opitaan ja syödään yhdessä

Maa- ja kotitalousnaiset kutsuvat sekä maalla että kaupungeissa asuvat mukaan elämykselliseen juhlavuoteen, syömään yhdessä ja jakamaan tarinoita maistuvasta maaseudusta. Maaseudun antimia tarjoillaan kylillä, yhdistyksissä, työpajoissa, ruokayrityksissä ja maisemassa.

Yhdessä tekeminen, oppiminen ja syöminen ovat kampanjan keskiössä. Kampanjan yksi keskeisiä tavoitteita on elvyttää unohdettua kekriperinnettä.

”Ensi syksynä haluamme järjestää kaikkien aikojen kekrijuhlan, sata kekritapahtumaa eri puolilla Suomea. Kekri on maaseudun ja sadonkorjuun perinteinen juhla, joka sopii loistavasti piristämään pimeää syksyä”, kertoo toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.

Kekriä voi viettää monella tapaa: yhdistysten järjestämissä ohjelmallisissa illallisissa, maaseudun ruokayrityksissä, perheen kesken tai vaikka sadonkorjuutorilla, josta voi ostaa paikallisten tuottajien tuotteita.

Kampanja on osa Elo-säätiön koordinoimaa Syödään yhdessä -kokonaisuutta ja juhlavuoden virallista toimintaa.

Jukkola ja Miettinen jatkavat hallituksessa

Kokouksessa tehtiin myös henkilövalintoja. Maa- ja metsätalousyrittäjä Rauni Miettinen Päijät-Hämeestä ja yrittäjä Eija Jukkola Keski-Pohjanmaalta uusivat kolmivuotisen paikkansa Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen hallitukseen.

Lisäksi hallituksessa jatkavat puheenjohtaja, keittiömestari Maija Silvennoinen, kansanedustaja Mirja Vehkaperä Oulusta, maatalousyrittäjä Riitta Ryhänen Pohjois-Savosta, maa- ja metsätalousyrittäjä Pirjo Luotola Keski-Suomesta sekä toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt.

Lisätietoja Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta

toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt
mirja.hellstedt@maajakotitalousnaiset.fi

järjestöpäällikkö Helena Velin
helena.velin@maajakotitalousnaiset.fi

Tiedotteen välitti

vs. viestintäpäällikkö Silja Varjonen, puh. 040 526 8475

Maa- ja kotitalousnaiset on ruuan, maiseman ja yrityspalveluiden asiantuntijajärjestö sekä maaseutuhenkisten ihmisten suuri ja aktiivinen verkosto. Maa- ja kotitalousnaisten 70 asiantuntijaa työskentelee 11 piirikeskuksessa yhteistyössä ProAgria Keskusten kanssa. Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on järjestön valtakunnallinen keskusjärjestö.

Pinterest: @ruokaneuvot