11 askelta parempaan työhyvinvointiin

Kesäkuun saapuessa monet etsivät kadonnutta työmotivaatiotaan. Työ- ja oppimisympäristöjen asiantuntija Martela kokosi vinkkejä parempaan työhyvinvointiin. Pienetkin muutokset auttavat. Työn iloa!

1  Vaihtele työskentelyasentoa päivän aikana.
Jos sinulla on mahdollisuus käyttää sähkösäätöistä pöytää, käytä sitä vähintään puolet työpisteajasta seisomakorkeudella. Voit myös ottaa tavaksi nousta seisomaan vaikkapa aina, kun puhelin soi ja kävellä puhuessasi.

2  Seiso välillä – muista hyödyntää sähköpöytää ja muita säätöjä.
Myös istuessa on tärkeä vaihdella asentoa. Välillä voi nojailla rennommin taakse, välillä istua ryhdikkäämmin.

3  Pidä taukoja, sillä virkeänä olet tehokkaampi.
Usein voi tuntua, että työssä ei ole aikaa kunnon lounastauolle kahvitauoista puhumattakaan. Pieni tauko ja aivojen lepuutus keskittymistä vaativasta työstä maksavat itsensä takaisin parantuneena työvireenä.

4  Vaihda hiirikättä – kuormita välillä myös heikompaa kättäsi.
Myös yksipuolinen hiiren käyttö voi rasittaa vahvempaa kättä mailapelien tavoin. Hiiri kannattaakin vaihtaa heikommalle kädelle. Siihen tottuu yllättävän nopeasti.

5  Liiku palavereissa – hyödynnä tuolin keinuvaa tai pyörivää liikettä.
Jos palaverituoleissa on keinuva tai pyörivä liike, hyödynnä niitä. Myös staattisissa istuimissa on hyvä hakea pientä vaihtelua istuma-asennolle. Palavereissa on myös syytä pitää pieni jaloittelutauko kerran tunnissa. Kannattaa kokeilla myös tehokasta seisomapalaveria.

6  Hakeudu töissä spontaaneihin kohtaamisiin sähköpostin sijaan.
Käy kahviautomaatilla tai jää lukemaan sähköposteja keskeiselle paikalle sijoitetulle sohvalle. Näin kohtaat työtovereitasi ja moni asia tulee hoidettua lähes huomaamatta, sähköpostia kuormittamatta. Samalla saat henkilökohtaisten kohtaamisten kautta piristystä päivääsi.

7  Hanki kuulokkeet, niin voit osallistua virtuaalineuvotteluihin.
Esimerkiksi webinaareihin voi osallistua avotilassakin kuulokkeita käyttämällä. Myös virtuaalineuvottelut esimerkiksi Skypellä tai vastaavalla ohjelmalla onnistuvat akustisesti toimivien kalusteiden suojassa kuulokkeilla.

8  Käytä hiljaista tilaa keskittymistä vaativien töiden tekemiseen.
Mikäli työpaikaltasi löytyy kirjasto tai muu vastaava rauhoitettu tila, käytä sitä keskittymistä vaativien töiden tekemiseen. Laita puhelin äänettömälle ja varmista, ettei sähköpostisi hälytä saapuvista viesteistä. Näin saat keskittymistä vaativan työn hoidettua huomattavasti lyhyemmässä ajassa ja tehokkaammin, kuin tilassa, jossa työlle tulee keskeytyksiä.

9  Liiku ja lepää vapaa-ajalla.
Perusasiat – tarpeellinen määrä liikuntaa ja lepoa vapaa-ajalla sekä terveellinen ruokavalio ­– antavat virtaa ja iloisuutta myös työhön.

10 Työpaikallakin voi jumpata.
Työpaikallekin voi hankkia jumppapallon, tasapainolaudan tai vaikkapa käsipainot, joita voi käyttää työskennellessä.

11 Tarkista näkösi ja näyttösi.
Heikentynyt näkö kuormittaa jatkuvasti silmiä ja aivoja. Tämä puolestaan saattaa huomaamatta johtaa niska- ja hartiasärkyihin. Oikeatehoiset silmälasit sekä näyttöpäätteen riittävä kirjainkoko poistavat turhaa jännitystä ja vapauttavat aivokapasiteettia turhalta rasitukselta.

Minna Andersson, Markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja, Martela Oyj, 040 087 8101, minna.andersson@martela.com

Martela-konserni kuuluu alansa johtaviin käyttäjälähtöisiä työympäristöjä tuottaviin yrityksiin Pohjoismaissa. Halu tarjota asiakkaille parhaita työympäristöjä on ohjannut toimintaamme jo seitsemänkymmenen vuoden ajan.

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Martelan palveluille ja valituille tuotteille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa valmistetuista tuotteista ja Suomessa työllistävästä toiminnasta. Parannamme työhyvinvointia samalla tilojen käyttöä tehostaen työympäristöjen lisäksi oppimisympäristöissä sekä hoivakohteissa. Liikevaihto oli vuoden 2015 lopussa 132,8 miljoonaa euroa ja vuoden 2015 keskimääräinen henkilömäärä 622.