Kukkapelto, pupunkorvat ja vuorimaisema: KILTA SAI KOLME UNIIKKIA ILMETTÄ FLOW FESTIVALIA VARTEN

Mitä saadaan, kun suomalaisille huippusuunnittelijoille annetaan klassikkotuoli, leikkuu- ja ylijäämäkankaita ja vapaat kädet? Tietenkin hyvin uniikkeja Kilta-tuoleja! Minna Parikka, R/H ja Flora&Laura suunnittelivat Martelan klassisen Kilta-tuolin näköisekseen osana Martelan ja Flow Festivalin Waste nothing -yhteistyötä. Persoonalliset Kilta-tuolit ovat esillä Flow Festivalissa Helsingissä 8.-10.8.2014.

Martela kalustaa Flow Festivalin jo neljännen kerran peräkkäin. Yhteistyön perustana ovat vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys, jotka ovat tärkeässä roolissa molempien organisaatioiden toiminnassa. Tänä vuonna yhteistyön teemana on ”Waste nothing”.

”Ympäristövastuu on tärkeä osa toimintaamme ja tuotteemme suunnitellaan kestämään aikaa. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat Martela Outlet -myymälät, joissa myymme kunnostettuja käytettyjä huonekaluja. Viime vuonna 40 000 huonekalua löysi uuden kodin myymälöiden kautta. Myös Flow Festivalin kalustus päätyy Martela Outlet -myymälöiden kautta uusiokäyttöön”, kertoo markkinointi- ja vastuullisuuspäällikkö Minna Andersson Martelasta. ”Suosimme kotimaista ja kestävää suunnittelua. Siksi Waste nothing -teema sopii Flow'hun mainiosti, koska pitkäikäisyys ja kierrätettävyys ovat meille keskeisiä arvoja” , sanoo Flow Festivalin markkinointipäällikkö Milla Valjus.

Viikonlopussa Flow’ssa esillä olevat uniikit Kilta-tuolit eivät päädy Martela Outlet -myymälöihin, vaan ne arvotaan festivaalivieraiden kesken. ”Suunnittelijoiden näkemykset ovat aivan upeita, jokainen yllätti positiivisesti! Samalla ne ilmentävät meillekin tärkeää designfilosofiaa, jonka keskiössä ovat elinkaariajattelu, laadukkuus ja ympäristön kunnioittaminen”, Minna Andersson kertoo.

MINNA PARIKAN KILTA SAI PUPUNKORVAT

Minna Parikka sanoo, että parasta designia on ottaa jo tunnettu muoto tai klassikko ja muuntaa sitä yllättävällä yksityiskohdalla. Parikan suunnittelema Kilta on ”pelkkänä korvana”. ”Syksyn mallistoni vilisee korvia, joten oli luonnollista tehdä Kilta-tuolillekin jättimäiset pehmojäniksen korvat.” Bunny Kilta on kuin suuri pehmolelu, joka ottaa istujansa samettiseen syleilyyn. ”Pidän leikkisästä ja humoristisesta tyylistä kaikessa designissa”, Parikka sanoo.

TUNDRA-KANGAS INSPIROI VUOREN

R/H-merkin takaa tutut suunnittelijat  Hanna Riiheläinen ja Emilia Hernesniemi päätyivät käyttämään omassa Kilta-tuolissaan Martelan kangasmallistosta jo poistunutta Tundra-kangasta. ”Meille on tyypillistä leikkisyys, luomme yksinkertaista ja kaunista, mutta pilke silmäkulmassa”, sanoo Riiheläinen. Hernesniemi jatkaa: ”Suunnittelemassamme Kilta-tuolissa käytetty mountain-leikkaus on tyypillistä ja tunnistettavaa  R/H-muotokieltä. Yhtä lailla kalusteissa – kuten vaatteissakin – on tärkeää, että tuote istuu arkeen. Se ei saa olla liian monimutkainen.” Kilta-tuolin jo itsessään kaunis muotoilu inspiroi suunnittelijat siihen, että vain yhdellä elementillä tehdään ”se jokin”.

FLORA&LAURAN KILTA KYLPEE VÄREISSÄ

Flora&Lauran värikkäässä luomuksessa istuinosaa päällystää huopamainen kangas, tuolin takaosaa värittävät lukuisat leikkuuylijäämäpalat. ”Inspiroiduin Martelan tehtaalle päästyäni leikkuujäämistä niin, että päädyin lopulta luopumaan alkuperäisestä suunnitelmasta. Innostuin varsinkin kankaiden reunoista hapsuineen ja niistä tuli tärkeä visuaalinen osa koko tuolia”, sanoo suunnittelija Laura Väinölä. ”Lähtökohtanani oli säilyttää tuolin kaunis muoto ja saada se ikään kuin kasvamaan. Pohdin ihmisen muokkaamaa maisemaa ja miten kasvit ovat osa sitä. Lopputuloksessa värilliset kangaspalat ovat kuin värillisiä kukkaniittyjä tai peltoja, joita näkee lentokoneen ikkunoista.”

Osa suunnittelijoista on tavattavissa Flow’ssa 8.8. klo 17-17.30 Ruokateltassa. Tuolit ovat nähtävillä suunnittelijoiden studioilla 5.-7.8. ja 8.-10.8. Flow Festivalissa Suvilahdessa Helsingissä.

Minna Parikka - Aleksanterinkatu 36 Helsinki #bunnykilta @martelagroup #minnaparikka
R/H - Fredrikinkatu 18 Helsinki #mountainkilta @martelagroup #rhstudio
Flora&Laura - Pengerkatu 15 Helsinki #florakilta @martelagroup  #floraandlaura

Uniikin Kilta-tuolin voi voittaa itselleen jakamalla kuvan tuolista Instagramissa Flow-viikon aikana. Lisätietoja ja tarkemmat ohjeet: www.martela.fi/flowfestival

Martela Oyj

Minna Andersson, markkinointi- ja vastuullisuuspäällikkö
Puh. 0400 878 101, minna.andersson@martela.fi

Flow Festival
Milla Valjus, markkinointipäällikkö
Puh. 09 7531 560, milla@flowfestival.fi

Kuvapyynnöt
Anniina Korteniemi, markkinointipäällikkö, Martela Oyj
Puh. 050 394 8541, anniina.korteniemi@martela.fi

Linkit suunnittelijoiden sivuille:

Martela Oyj on ergonomisten ja innovatiivisten kalusteiden talo ja tilamuutoksia toteuttava palveluyhtiö. Martelan tuotteet ja palvelut parantavat tilojen toimivuutta ja viihtyvyyttä työympäristöjen lisäksi muun muassa oppimisympäristöissä sekä hoivakodeissa. Martela on 68-vuotias perheyritys ja markkinajohtaja Suomessa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX:n Pohjoismaisessa pörssissä. Vuonna 2013 Pohjoismaissa, Puolassa ja Venäjällä Martelan palveluksessa oli 770 henkilöä ja konsernin liikevaihto oli 132,3 milj. euroa. Martela toimii vastuullisesti liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla.

Lainaukset

Minna Andersson