Martela Outlet on nyt seitsemän myymälän ketju

Martela on kehittänyt kierrätyksestä liiketoimintaa, joka palvelee useita käyttäjäryhmiä. Martela Outlet -ketju kasvoi, kun seitsemäs myymälä avattiin 5.6.2012 Kuopioon. Ketjun laajentuminen kertoo kierrätyksen mahdollisuuksista: kierrätetyt, laadukkaat kalusteet kiinnostavat. Kalusteiden kierrätys ja huolto pidentävät kalusteiden elinkaarta ja säästävät ympäristöä.

Martela Outlet myy kierrätettyjä ja kunnostettuja toimistokalusteita sekä julkisten tilojen kalusteita. Martela Outlet -konsepti kehitettiin kymmenvuotisen, kierrätyskumppanin kanssa tehdyn yhteistyön jatkoksi. Ketju aloitti toimintansa vuonna 2010, ja kierrätettyjen kalusteiden kysyntä mahdollisti sen kasvun maan laajuiseksi.

Martela Outlet -konseptin taustalla on Martelan ympäristöä säästävä toimintatapa, joka huomioi kalusteen koko elinkaaren aina uuden kalusteen materiaalivalinnoista kalusteen jatkokäyttöön. Koska Martelan laadukkaat kalusteet suunnitellaan lähtökohtaisesti pitkäikäisiksi, ne kestävät usein käyttöä ensimmäisen omistajan jälkeenkin.

– Olemme kehittäneet kierrätyksen ympärille liiketoimintaa, joka vastaa eri tarpeisiin: se tarjoaa asiakkaillemme ympäristöystävällisen tavan poistaa tarpeettomat, käytetyt kalusteet ja toisaalta kustannustehokkaan tavan hankkia toimistokalusteita, Martelan Suomen tulosyksikön johtaja Panu Ala-Nikkola sanoo.

Martela Outlet -ketju muodostaa tehokkaan kanavan toimistokalusteiden jatkokäytölle. Martela Outletin valikoima ja hintataso palvelevat etenkin pk-yrityksiä ja kotitoimistoja. Martelan kierrätyspalvelu hyödyttää puolestaan suuria ja keskisuuria yhtiöitä, joissa tapahtuu jatkuvasti muutoksia. Martela Outletiin päätyvät kierrätyspalvelun asiakkaiden hyväkuntoiset kalusteet. Laadukkaat kalusteet auttavat pitämään toimitilat ajan tasalla tukemassa työviihtyvyyttä ja tehokkuutta – olivat ne sitten uusia tai kierrätettyjä.

Martela Outletissa kalusteet huolletaan ja kunnostetaan. Esimerkiksi työtuoleihin vaihdetaan tarvittavat osat, istuinosat puretaan ja pehmusteet sekä verhoilu uusitaan. Huollon jälkeen tuoli on lähes uudenveroinen, ja sillä on takuu. Käytetyistä toimistokalusteista syntyvä jäte minimoidaan Martelassa tehokkaalla lajittelulla, jossa käyttöön kelpaamattomat kalusteet puretaan ja komponentit lajitellaan. Syntyvä materiaali hyödynnetään energiantuotannossa tai toimitetaan teollisuuden uusioraaka-aineeksi.

Martela Outlet -myymälät palvelevat Helsingissä, Turussa, Tampereella, Joensuussa, Oulussa, Riihimäellä ja Kuopiossa.

Martela Oyj
Panu Ala-Nikkola, johtaja tulosyksikkö Suomi
panu.ala-nikkola@martela.fi, puh. 050 502 4728

Martela Oyj on ergonomisten ja innovatiivisten kalusteiden designtalo ja tilamuutoksia toteuttava palveluyhtiö. Martelan tuotteet ja palvelut parantavat tilojen toimivuutta ja viihtyvyyttä työympäristöjen lisäksi muun muassa oppimisympäristöissä, hotelleissa sekä hoivakodeissa. Martela on 67-vuotias perheyritys ja markkinajohtaja Suomessa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX:n Pohjoismaisessa pörssissä. Vuonna 2011 Pohjoismaissa, Puolassa ja Venäjällä Martelan palveluksessa oli 637 henkilöä ja konsernin liikevaihto oli 130,7 milj. euroa. Martela toimii vastuullisesti liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla. www.martela.fi