Vanhus tarvitsee kotiin riskianalyysin

Kotona asuminen mahdollisimman pitkään on kuntien tavoite ja monen vanhuksen oma toive. Vanhus voi saada kotiin erilaisia tukitoimia kuten kotisairaanhoitoa ja ateriapalvelua. Lisäksi kodin toimivuutta ja turvallisuutta pitäisi arvioida vanhuusikä huomioiden. Vanhus itse ei usein huomaa tai ota vakavasti tutun tilan esteitä ja riskejä. Myös kyky ratkaista tilan käytön ongelmia on heikko.

– Jokaisen vanhuksen kotona pitäisi tehdä riskianalyysi ammattilaisen, kuten toimintaterapeutin, toimesta. Lisäksi omaisten kannattaa havainnoida vanhuksen arkea tilan esteettömyyden ja kalusteiden toimivuuden kannalta. Kertyykö vanhuksella liikaa tavaraa kulkureiteille ja saako kalusteista turvallisesti tukea liikkumiselle. Tuttu sohva voi vanhuusiässä tuntua epämukavalle, ja turvallisuusriski siitä tulee, jos vanhus pinoaa itse tyynyjä ylös päästäkseen, kertoo toimintaterapeutti, Martelan projektipäällikkö Markku Lehto.

Vanhuusiälle suunnitellut kalusteet lisäävät vanhuksen omatoimisuutta ja sitä kautta parantavat elämänlaatua. Esimerkiksi vanhukselle suunnitellussa nojatuolissa jalan saa osittain tuolin alle tukemaan nousemisessa. Käsinojat ovat oikealla korkeudella ja sen levyiset, että niistä saa tukevan otteen. Istuinkorkeus, -syvyys ja -kulma sekä pehmusteiden ominaisuudet ratkaisevat tuolin miellyttävyyden ja toiminnallisuuden. Mitä vaikeampaa liikkuminen on, sitä tärkeämmäksi kalusteiden ergonomia tulee.

Martela Hyvä Ikä -messuilla: Turvallisuus, toimivuus ja kodikkuus parantavat arkea

Martela esittelee Tampereen Hyvä Ikä -messuilla uuden vanhuusiälle suunnitellun kalustemalliston. Martelalla on kahden vuosikymmenen kokemus hoivakalusteiden käyttäjien tarpeista. Kalusteista on tullut yhä kodikkaampia. Uusimpia Jukka Setälän suunnittelemia Plus+ -kalusteita ei edes uskoisi hoivakalusteiksi. Skandinaavisen pelkistetyt linjat, puun kaunis käyttö ja keveä ulkonäkö tekevät niistä sopivia hoivakotien ja julkitilojen lisäksi yksityiskoteihin.

– Fyysisen toimintakyvyn heikkeneminen ei tarkoita, että ihminen lakkaisi arvostamasta kauneutta. Kun aloin suunnitella Martelan Plus+ -sarjaa, asetin itselleni kaksi tavoitetta. Kalusteiden piti olla mukavia ja turvallisia käyttää, mutta halusin niiden olevan myös tyylikkäitä ja sopusuhtaisia, muotoilija Jukka Setälä sanoo.

Martelan asiantuntijat kertovat vanhuusiän kalusteratkaisuista messuosastolla 706.

Hyvä Ikä 2012 -messut 27.–28.9. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa os. Ilmailunkatu 20
Aukioloajat: to–pe klo 9–17

Martela Oyj
Markku Lehto, projektipäällikkö