Yrittäjäkahvila Avokonttori on läppäriystävällinen työtila

Martela kalusti syyskuun alussa Helsingin keskustassa avautuvan, freelancereille ja pienyrittäjille suunnatun Avokonttori-kahvilan. Uudenlaista yrittäjyyttä palveleva Avokonttori huomioi etätyöläisen ergonomian mahdollistamalla työasentojen vaihtamisen.

Työasennon staattisuus on päätetyöskentelijälle myrkkyä. Vaihtuvissa paikoissa, kahviloissa ja kotona työskenneltäessä tärkeintä onkin, ettei jämähdetä tunneiksi samaan asentoon. Avokonttori-kahvilaan on valittu erilaisia kalusteita, jotta työasentoa voi muuttaa: istua esimerkiksi sohvalla tai nojatuolissa läppäri syliin vedettävällä Trailer-pöydällä ja työskennellä välillä seisten korkean työpöydän ääressä.

– Voisi kuvitella, että toimiston ulkopuolella työskenneltäessä työasennot muuttuisivat tiuhaan ihan luonnostaan. Totuus voi kuitenkin olla toinen. Kun työskennellään pitkiä aikoja yhdessä paikassa, kalusteiden ominaisuuksilla on merkitystä. Ergonomian kannalta parasta olisi, että istuma-asento olisi aktiivinen, Martelan muotoilujohtaja Petteri Kolinen kertoo.

Fyysisen ergonomian lisäksi ajankohtainen aihe ergonomiassa on se, miten kuormittavasti keskeytykset vaikuttavat työskentelyyn.

– Kahvilaympäristö on keskittymisen kannalta haastava. Avokonttorissa läppärin käytöstä on tehty mukavaa, ja yrittäjäkahvila sopii vaihteluksi ja virkistykseksi päätetyöskentelyyn. Toivomme, että Avokonttori tuo sykettä ja inspiraatiota asiakkaiden työpäivään, Kolinen jatkaa.

Ergonomian huomioivien kalusteiden ei tarvitse näyttää tylsiltä. Avokonttorissa myös kalusteiden värimaailma ja design kutsuvat viihtymään. Tilan tuoleina on esimerkiksi Martelan Kilta, rakastettu design-klassikko vuodelta 1955, sekä Martelan Fly Me, ilmeikäs nojatuoli, joka ei jätä ketään kylmäksi. Avokonttorin käytön jälkeen kalusteiden elinkaari jatkuu Martela Outlet -ketjun kautta.

Avokonttori on Helsingin yrittäjien ylläpitämä työtila-kahvila, joka avautuu syyskuun ajaksi (5.-28.9.) osoitteeseen Aleksanterinkatu 16. Hanketta tukevat Elisa, Fennia, Intrum Justitia, Fonecta, Martela sekä YritysHelsinki. Hanke on saanut Uudenmaan liiton maakunnan kehittämisraha. www.avokonttori.fi

Martela Oyj

Petteri Kolinen, muotoilujohtaja
puh. 040 5410 261, petteri.kolinen@martela.fi