MaRa: Euron lounaat aiheuttavat kilpailun vääristymän

Koulujen ja kuntien muiden laitosten ruokahävikkiä ei voi hoitaa kilpailemalla ruoan myynnistä yritysten kanssa. Jos toiminta laajenee, moni ravintola ajautuu vaikeuksiin. Kyseessä ei ole ympäristöteko. Ulosmyynnin takia koulujen ruokaloissa ei keskitytä enää hävikin hallintaan. Kun kaikki myyntiin liittyvät velvoitteet hoidetaan, syntyy todennäköisesti enemmän kuluja kuin tuloja. Tuloksena on ketjureaktio, jossa kärsivät sekä veronmaksajat että ympäristö.

Jyväskyläläisellä Vaajakummun koululla myydään 1,50 euron hintaisia tähdelounaita alueen asukkaille. Kokeilun laajentamista pohditaan nyt useilla paikkakunnilla, mm. Espoossa, Oulussa ja Rovaniemellä. Jyväskylässä on poikkeuksellisen runsas ravintolatarjonta. Ravintolat kamppailevat kannattavuuden rajoilla. Kokeilu aiheuttaa kilpailun vääristymän alueella. Kunta kilpailee suoraan ravintolayritysten kanssa, mutta aivan eri pelisäännöillä.

”Ruoan tarjoaminen koululaisille on lakisääteinen, verovaroin toteutettu tehtävä. Ruoan myyminen kunnan asukkaille on sen sijaan verollista liiketoimintaa, eikä kuulu kunnan tehtäviin. Kouluilta puuttuvat valmiudet maksulliseen liiketoimintaan. Kun kaikki myyntiin liittyvät velvoitteet hoidetaan, myynnistä syntyy todennäköisesti enemmän kuluja kuin tuloja. Kunta voi ehkä lahjoittaa ruokaa hyväntekeväisyytenä, mutta ei ole perusteltua tukea sosiaalitoimea kouluruokailun avulla, ” toteaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi.

Nykyisellään koulut pystyvät arvioimaan ruokailijoiden määrän tarkasti. Jos ruokaa myydään, voidaan päätyä tilanteeseen, jossa hankinnat kasvavat ja hävikin kontrolloinnista tulee ennalta arvaamattomampaa. Lopputuloksesta kärsivät sekä ympäristö että veronmaksajat. Kunnilla on edessään rahoituksellisesti kestämätön tilanne: hankintakustannukset kasvavat ja kunta menettää työpaikkoja sekä muita verotuloja. Jos kouluruoan myyntitoiminta laajenee pienemmille paikkakunnille, ravintolat saattavat joutua vaikeuksiin ja sulkemaan ovensa.

Lisätiedot:
varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi, 040 736 7705