Cranleigh-koulun uusi rakennus yhdistää terästä ja puuta

Isossa-Britanniassa Surreyssä sijaitseva Cranleigh-koulu perustettiin vuonna 1865. Osana historiallisen koulualueen kehittämishanketta kaksi vanhaa rakennusta on saneerattu uudeksi van Hasselt -keskukseksi. Uudessa rakennuksessa on opetustiloja ja kahvila.

Keskuksen rakentamisessa hyödynnettiin hybridirakennetta, joka koostuu teräksestä tehdystä päärungosta sekä puisista katto- ja lattiaelementeistä. Esivalmistetuissa puuelementeissä käytettiin Metsä Woodin Kerto® LVL -tuotteita.

Kerto LVL tekee rakentamisesta nopeaa, kevyttä ja ympäristöystävällistä.

”Puu oli olennainen osa konseptia, ja käytimme sitä laajasti. Rakenteiden puu jätettiin näkyville”, sanoo Jack Stephenson rakennuksen suunnittelusta vastanneelta arkkitehtitoimisto Allies & Morrisonilta. ”Valitsimme teollisesti esivalmistetut puuelementit niiden visuaalisuuden sekä nopean asennuksen ja keveyden vuoksi.”

Esivalmistus säästää aikaa työmaalla

Katto- ja lattiaelementit valmisti belgialainen Dupac. Kerto® LVL S-palkkien ja Kerto® LVL Q-levyjen käyttö kantavina komponentteina ja rakenneliimaus mahdollistivat pitkät jännevälit sekä suuret aukot, joista luonnonvalo pääsee koulun huoneisiin. Elementit myös vakauttavat teräsrunkoa.

Esivalmistettujen elementtien ansiosta töitä voitiin tehdä samanaikaisesti rakennustyömaalla ja sen ulkopuolella. Huolellisesti suunniteltu logistiikka takasi oikea-aikaiset toimitukset, vähensi varastoinnin tarvetta työmaalla ja varmisti keskeytyksettömän asennuksen.

Teräsrunkoon ja puuelementteihin porattiin tarvittavat reiät valmiiksi. Näin vähennettiin työmäärää ja pienennettiin elementtien vahingoittumisen mahdollisuutta työmaalla. Kevyiden Kerto LVL -elementtien asennus rakennustyömaalla on nopeaa ja helppoa.

Lue lisää Cranleigh-koulun uudesta rakennuksesta ja sen hybridirakenteesta.

Images: https://databank.metsagroup.com/l/b6Vbj9r8NMBR

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood
viivi.kylama@metsagroup.com, puh. +358 40 820 9850

Metsä Wood
www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Olemme sitoutuneet palvelemaan kolmea segmenttiä: rakentamista, teollisuutta ja jakeluasiakkaita. Päätuotteemme ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet. Myymme myös Metsä Fibren valmistamaan sahatavaraa.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2018 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest