Kesäretki omaan metsään

Kesällä metsässä on helppo liikkua ja käydä katsastamassa mahdolliset hoitotarpeet. Jos niitä arvelee löytyvän enemmänkin, mukaan kannattaa ottaa Metsä Groupin metsäasiantuntija. Hänen kauttaan järjestyvät yksittäiset metsänhoitotyöt tai vaikka ”avaimet käteen”-periaatteen mukainen metsänhoitosopimus.

Ilmaisen metsäkäynnin aikana on asiantuntijan kanssa helppo selvittää hoito- ja hakkuutarpeet paikanpäällä. ”Metsurin voi hyvässä lykyssä saada vielä kesän aikana töihin, jos apua tarvitaan”, metsäasiantuntija Tuomas Huttunen Lappeenrannan hankintapiiriltä sanoo.

Metsä Group tarjoaa asiakkailleen myös ”metsäpalstan perushuolto” -palvelua sellaisille pienille ja keskisuurille metsätiloille, joilla on runsaasti hoito- ja hakkuutöitä. Ensin selvitetään metsänomistajan tavoitteet ja toiveet. Sen jälkeen metsäasiantuntija tekee selvityksen hoitotarpeista ja esityksen sekä niiden toteuttamisesta ja kustannuksista että odotettavissa olevista puukauppatuloista. ”Metsänomistaja itse tekee tietenkin päätöksen siitä, mitä metsässä lopulta tehdään.”

Hyvä aika lehtipuuvaltaisten taimikoiden hoitoon

”Jos talven jälkeen ei ole metsässään käynyt, on korkea aika tarkistaa mahdolliset myrsky- ja lumituhot sekä taimikot. Varsinkin, jos niiden kuntoon laittamiseen voi saada kemera-tukea, on hyvä olla ajoissa liikkeellä. Me autamme niissäkin asioissa”, Huttunen mainitsee. ”Myyrätuhoilta on ilmeisesti vältytty koko maassa – minäkään en ole saanut niistä yhtään ilmoitusta asiakkailtani.”

Huttusen mukaan juhannukselta alkaa paras aika hoitaa lehtipuuvaltaista taimikkoa. ”Vaikka ajankohta voi olla aika hikinen ja lehdetkin parhaimmillaan, se on kuitenkin juurivesomisen vähäisyyden takia parasta aikaa. Havupuuvaltaisten taimikoiden hoidon voi hyvin jättää syksymmälle. Myös taimikonhoidon kemera-tuet on syytä varmistaa ajoissa.”

Virkistäytymään omaan metsään

Huttunen kehottaa nauttimaan metsäluonnosta ihan virkistysmielessäkin. ”Eteläiseen Suomeen on luvattu hyvää mustikkavuotta, joten parhaat apajat voi käydä katsastamassa vaikka ennakkoon. Heinäkuussa alkaakin sitten jo sienestyskausi, kun ensimmäiset keltaiset kantarellit nousevat maasta – ne varmasti tunnistaa jokainen metsässä kävijä.”

Lastenlasten kesän kohokohta voi olla eväsretki metsään isovanhempien kanssa. Siellä riittää varmasti ihmettelemistä kaikenikäisille lapsille, ja mukaan voi ottaa vaikka kasvi- ja lintukirjat. ”Mitä nuorempana metsään syntyy jonkinlainen suhde, sitä parempi.”

Tuomas Huttunen harrastaa metsästystä. Hän tietää kokemuksesta, että metsästyskauden alusta tuhraantuu usein päiviä, kun vasta tuolloin havaitaan, että metsään aikanaan rakennettu metsästyslava onkin kaatunut tai alkanut lahota. ”Niiden turvallisuuden voi tarkistaa hyvissä ajoin kesällä, jotta metsästäminen päästään aloittamaan heti, kun se on mahdollista”, Huttunen antaa vielä yhden kesävinkin.

Metsä Groupin metsäasiantuntijat saat selville tämän sivuston henkilöhausta tai soittamalla MetsäSoitto-palvelunumeroon 010 7770.