En sommarutfärd till den egna skogen

På sommaren är det lätt att röra sig i skogen och inspektera eventuella skötselbehov. Om det finns mera omfattande skötselbehov, lönar det sig att kontakta Metsä Groups skogsexpert. På det sättet får du lätt ordning på enskilda skötselarbeten eller heltäckande skogsvårdsavtal enligt ”nycklarna i handen”.

Under ett kostnadsfritt gårdsbesök kan du enkelt tillsammans med skogsexperten reda ut skötsel- och avverkningsbehov på ort och ställe. ”Med lite tur kan man få arbetskraft till skogen ännu under sommaren om det behövs hjälp”, säger Tuomas Huttunen som är skogsexpert vid anskaffningsdistriktet i Villmanstrand.

Metsä Group erbjuder sina medlemmar tjänsten ”skogsskiftets basservice” för sådana små och medelstora skogslägenheter som har mycket skötsel- och avverkningsarbeten. Först reder man ut skogsägarens målsättningar och önskemål. Därefter reder skogsexperten ut skötselbehov och presenterar ett förslag på hur de skall verkställas samt en uppskattning över kostnader och virkesförsäljningsinkomster som arbetena föranleder. ”Skogsägaren fattar naturligtvis själv beslut om vilka arbeten som utförs i skogen.”

God tid för vård av plantbestånd av lövträd

”Om man inte har besökt skogen efter vintern, så är det hög tid att kontrollera eventuella storm- och snöskador samt plantbestånd. Det lönar sig att vara ute i god tid, särskilt om det är möjligt att få kemera-stöd för iståndsättning av objekten. Vi hjälper till också med det”, nämner Huttunen. ”Sorkskadorna har av allt att döma varit obetydliga i hela landet – jag har inte fått en enda anmälan från mina kunder.”

Enligt Huttunen börjar den bästa perioden för skötsel av plantskog med lövträd från midsommaren. ”Även om det kan vara svettigt och löven fullt utvecklade, är tidpunkten den bästa med tanke på att det blir så lite rotskott. Plantskogarna med barrträd kan man lämna till senare på hösten. Det är skäl att säkra kemera-stöden för plantskogsvården i tid.”

Rekreation i den egna skogen

Huttunen uppmanar till att njuta av skogen också i rent rekreationssyfte. ”Det utlovas mycket blåbär i södra Finland, så det kan löna sig att gå och kartlägga de bästa ställena redan på förhand. I juli inleds svampsäsongen då de första gula kantarellerna smyckar skogen – dem känner säkert var och en igen.”

Höjdpunkten på sommaren kan för många barnbarn vara en utfärd till skogen med matsäck tillsammans med mor- eller farföräldrarna. Det finns mycket att se på för barn i alla åldrar och man kan rusta sig till exempel växt- och fågelböcker. ”Ju tidigare man bygger upp ett förhållande till skogen, dess bättre.”

Tuomas Huttunen har jakt som sin hobby. Han vet av erfarenhet att flera dagar i början av säsongen ofta kan gå förlorade, eftersom man först i det skedet märker att jaktlaven eller älgtornet har vält eller börjar vara farligt. ”Det går bra att kontrollera deras säkerhet i god tid på sommaren, så att man kan inleda jakten genast då det är möjligt”, säger Huttunen som ett avslutande sommartips.

Metsä Groups skogsexperter framgår av personsökningen på denna webbplats eller genom att ringa SkogsLinjen på numret 010 7770.