Metsä Group hoitaa Hämeenkyrön biovoimalaitoksen puuenergiatoimitukset

Hämeenkyrössä vihittiin 9. lokakuuta biovoimalaitos, joka tuottaa sähköä ja prosessilämpöä Metsä Boardin Kyron tehtaalle ja kaukolämpöä Leppäkosken Sähkön kautta Hämeenkyrön taajamaan. Metsä Group vastaa uuden laitoksen puupolttoaineen toimituksista.

Metsä Boardin, Pohjolan Voiman ja Leppäkosken Sähkön yhteishankkeena rakennettu biovoimalaitos lisää kotimaisten polttoaineiden käyttöä ja vähentää olennaisesti energiantuotannon hiilidioksidipäästöjä alueella, kun se korvasi aiemman maakaasukäyttöisen voimalaitoksen. Hiilidioksidipäästöt vähenevät noin 100 000 tonnilla vuodessa. Voimalaitos aloitti tuotannollisen käytön syyskuussa puolentoista vuoden rakennusprojektin jälkeen.

Hämeenkyrön biovoimalaitos käyttää polttoaineinaan metsähaketta ja muita puuperäisiä polttoaineita. Täydentävänä polttoaineena on turve. Metsä Group vastaa laitoksen puupolttoainetoimituksista. Metsäenergian se hankkii noin 80 kilometrin säteeltä Hämeenkyröstä, ja lisäksi voimalaitokselle toimitetaan konsernin tuotantolaitoksilla sivutuotteena syntyvää kuorta ja purua.

”Olemme metsäenergiatoimitusten markkinajohtaja Suomessa, ja meillä on asiakkaina suuria energialaitoksia ympäri maata”, Puuenergialiiketoiminnan johtaja Hannu Alarautalahti sanoo.

”Hämeenkyrön voimalaitos on suurin yksittäinen enimmäkseen vain puuenergiaa käyttävistä asiakkaistamme. Toimitamme sinne raaka-ainetta 200 000 kiintokuutiometriä vuodessa. Turpeen, jonka osuus energiajakeesta on 10–15 prosenttia, voimalaitos hankkii itse.”

Hämeenkyrön voimalaitosta varten rakennettiin konsernin entisen sahan alueelle terminaali, jonne energiarankaa, latvusmassaa ja kantoja varastoidaan. ”Myös haketus ja kantojen murskaus tehdään terminaalissa, jossa se pystytään tekemään huomattavasti tehokkaammin kuin metsätien varressa. Meillä on yli 70 terminaalia eri puolilla maata”, Alarautalahti esittelee.

Hyvä tilaisuus metsänomistajille

Tampereen hankintapiirin piiripäällikkö Hannu Leppäjärvi kertoo, että seudun metsänomistajat ovat ilmaisseet tyytyväisyytensä siitä, että heidän metsiensä energiapuulle on nyt oma toimituskohde. ”Olemme ostaneet jo parin vuoden ajan metsäenergiaa Hämeenkyrön voimalaitoksen käyttöön. Hankintapiirillämme on sen ostossa pitkät perinteet ja taitavat yrittäjät sitä korjaamassa.”

Leppäjärvi huomauttaa, että Metsä Group hankkii aktiivisesti metsäenergiaa muuallakin Suomessa lämmityskauden 2013–2014 tarpeisiin. ”Latvusmassan ostamme kaikilta soveltuvilta uudistusleimikoilta. Rangan osalta metsänomistajan kannattaa nyt käyttää suotuisa tilanne hyväkseen ja ottaa yhteyttä metsäasiantuntijoihimme ja tarjota kunnostuksen tarpeessa olevaa leimikkoa ostettavaksi. Esimerkiksi Hämeenkyrön voimalaitoksen pyörittämiseen tarvittaisiin noin 3 000 hehtaaria ensiharvennettavaa vuodessa”, Leppäjärvi laskee.