Metsä Group tar hand om energivirkesleveranserna till biokraftverket i Tavastkyro

I Tavastkyro (Hämeenkyrö) invigdes den 9 oktober ett biokraftverk, som producerar elektricitet och processvärme till Metsä Boards Kyro fabrik och fjärrvärme via Leppäkosken Sähkö till Tavastkyro bosättningscentrum. Metsä Group ansvarar för energivirkesleveranserna till den nya anläggningen.

Biokraftverket, som är ett gemensamt projekt mellan Metsä Board, Pohjolan Voima och Leppäkosken Sähkö, ökar användningen av inhemska bränslen och minskar väsentligt energiproduktionens koldioxidutsläpp i området, då den ersätter ett tidigare kraftverk som använde naturgas som bränsle. Koldioxidutsläppen minskar med cirka 100 000 ton per år. Kraftverket togs i bruk i september efter byggnadsskedet, som tog ett och ett halvt år i anspråk.

Biokraftverket i Tavastkyro använder skogsflis och andra träbaserade bränslen som biobränsle. Torv utnyttjas som kompletterande bränsle. Metsä Group ansvarar för anläggningens träbränsleleveranser. Skogsenergin anskaffar Metsä Group på en cirka 80 kilometers radie från Tavastkyro och dessutom levereras bark och spånor som bildas som biprodukt vid koncernens produktionsanläggningar.

”Vi är marknadsledare i Finland med avseende på skogsenergileveranser och vi har stora energianläggningar runt om i landet som våra kunder”, säger direktören för träenergiaffärsverksamheten Hannu Alarautalahti.

”Kraftverket i Tavastkyro är den största enskilda kunden som i huvudsak använder enbart träenergi. Vi levererar 200 000 fastkubikmeter råvara till anläggningen per år. Torv utgör 10–15 procent av energifraktionen och den anskaffar kraftverket själv.”

På koncernens före detta sågområde byggdes en terminal för kraftverkets behov, i vilken energislanor, toppar och stubbar förvaras. ”Flisning och krossning av stubbar utförs också i terminalen, där den kan utföras betydligt effektivare än vid skogsväg. Vi har mera än 70 terminaler runt om i landet”, presenterar Alarautalahti.

Bra tillfälle för skogsägare

Distriktschefen för Tammerfors anskaffningsdistrikt Hannu Leppäjärvi berättar, att skogsägarna i regionen har uttryckt sin belåtenhet över att energivirket från deras skogar nu har ett eget leveransobjekt. ”Vi har redan under ett par års tid köpt skogsenergi för kraftverket i Tavastkyro. Vårt anskaffningsdistrikt har lång erfarenhet av att köpa energived och skickliga entreprenörer för drivning av den.”

Leppäjärvi påpekar, att Metsä Group aktivt anskaffar skogsenergi för uppvärmningsperioden 2013–14 också på annat håll i Finland. ”Toppar köper vi från alla lämpliga slutavverkningsposter. För slanornas del lönar det sig nu för skogsägarna att utnyttja det gynnsamma läget och kontakta våra skogsexperter och bjuda ut poster som är i behov av iståndsättning. Till exempel skulle kraftverket i Tavastkyro behöva ärligen cirka 3 000 hektar förstagallringar för driften”, räknar Leppäjärvi.