Metsä Group ja AtoB@C Shipping yhteistyöhön meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi

Metsä Groupin tavoitteena on vähentää puunhankinnan fossiilisia hiilidioksidipäästöjään 30 prosenttia vuoden 2022 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Puunhankinnan suurimmat päästöt syntyvät, kun puuta kuljetetaan tehtaille kuorma-autoilla, junilla ja laivoilla jatkojalostusta varten.

Metsä Group ja AtoB@C Shipping, yksi Metsä Groupin keskeisistä varustamokumppaneista Itämeren alueen puunkuljetuksessa, ovat yhteistyössä sitoutuneet vähentämään puunkuljetusten päästöjä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 2022 lähtötasoon nähden.

”Metsä Groupin päästövähennystavoite vaatii konkreettisia askelmerkkejä ja sitoutuneita logistiikkakumppanuuksia, joiden myötä voimme edetä määrätietoisesti kohti vuoden 2030 tavoitettamme. Metsä Groupin päästövähennysten tiekartalla kumppaneidemme kanssa tehdyt sitoumukset kattavat nyt yli 90 % merellä tapahtuvista puunkuljetuksista”, sanoo Metsä Groupin puunhankinnan ja metsäpalvelujen tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti.

AtoB@C Shipping -yhtiöllä on meneillään merkittävä investointiohjelma, jonka myötä yhtiön laivasto uudistuu vuoteen 2026 mennessä 12 sähköhybridialuksella. Päästövähennyksen mahdollistavat laivaston uusimisen lisäksi operatiivisen tehokkuuden parantaminen esimerkiksi Virtual Arrival -konseptia hyödyntämällä, modernit energiaratkaisut satamissa sekä siirtyminen käyttämään uusiutuvaa laivapolttoainetta.

”Yhteistyö on avainasemassa päästöjen vähentämisessä, ja olemme iloisia, että myös asiakkaamme ovat sitoutuneet kunnianhimoisiin päästövähennystavoitteisiin. Uudet Green Coaster -sarjan hybridialukset yhdessä muiden tehokkuutta parantavien toimenpiteiden kanssa luovat hyvän pohjan tavoitteiden saavuttamiseen”, kommentoi AtoB@C Shippingin hallituksen puheenjohtaja ja ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen.

Marko Korhonen, merilogistiikan kategoriahankinnoista vastaava johtaja, Metsä Group, p. +358 503387108

Mikki Koskinen, toimitusjohtaja, ESL Shipping, p. +358 50 351 7791

Metsä Groupin puunhankinta ja metsäpalvelut
metsagroup.com/fi/puunhankinta

Metsä Groupin puunhankinta ja metsäpalvelut vastaa Metsä Groupin emoyhtiön, Metsäliitto Osuuskunnan jäsenille tarjottavista palveluista ja niiden kehittämisestä. Yhtiö hankkii kaiken Metsä Groupin tuotantolaitosten käyttämän puun. Osuuskuntaan kuuluvat yli 90 000 metsänomistajaa omistavat noin puolet Suomen yksityismetsistä. Olemme sitoutuneet uudistavaan metsätalouteen, joka vahvistaa metsäluonnon tilaa mitatusti. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria.

Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 2,2 miljardia euroa, ja työllistämme noin 700 henkilöä. Koko Metsä Groupin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa.

Metsä palvelee: X | Facebook