Metsä Group och AtoB@C Shipping samarbetar för att minska utsläppen från sjötransporterna

Metsä Group har som mål att minska de fossila koldioxidutsläppen från virkesanskaffningen med 30 procent från 2022 års nivå fram till 2030. De största utsläppen från virkesanskaffningen uppstår när virke transporteras för vidareförädling till bruken med lastbilar, tåg och fartyg.

Metsä Group och AtoB@C Shipping, en av Metsä Groups centrala rederipartner inom virkestransporter i Östersjöområdet, har i samarbete förbundit sig att minska utsläppen från virkestransporterna med 30 procent fram till 2030 jämfört med referensnivån år 2022.

”Metsä Groups mål för att minska utsläppen kräver konkreta etapper och engagerade logistiksamarbeten så att vi kan gå framåt målmedvetet mot vårt mål för 2030. De åtaganden som gjorts med våra partner på Metsä Groups färdplan för minskade utsläpp omfattar nu över 90 procent av virkestransporterna till sjöss”, säger Hannu Alarautalahti, produktionsdirektör för Metsä Groups virkesanskaffning och skogstjänster.

AtoB@C Shipping genomför ett omfattande investeringsprogram för att förnya bolagets flotta med 12 elhybridfartyg före utgången av 2026. Utsläppsminskningar möjliggörs genom att flottan förnyas och den operativa effektiviteten förbättras, till exempel genom att utnyttja konceptet Virtual Arrival, moderna energilösningar i hamnarna och en övergång till förnybart fartygsbränsle.

”Samarbete spelar en nyckelroll för att minska utsläppen, och det glädjer oss att även våra kunder har förbundit sig till ambitiösa mål för utsläppsminskningar. De nya hybridfartygen i serien Green Coaster tillsammans med andra åtgärder som förbättrar effektiviteten skapar en bra grund för att uppnå målen”, säger Mikki Koskinen, styrelseordförande för AtoB@C Shipping och verkställande direktör för ESL Shipping.

Mer information:

Marko Korhonen, direktör för kategorianskaffningar inom maritim logistik, Metsä Group, tfn +358 50 338 7108

Mikki Koskinen, verkställande direktör, ESL Shipping, tfn +358 50 351 7791

Metsä Groups virkesanskaffning och skogstjänster
metsagroup.com/sv/virkesanskaffning

Metsä Groups virkesanskaffning och skogstjänster tillhandahåller och utvecklar tjänster för medlemmarna i Metsä Groups moderbolag, Metsäliitto Osuuskunta. Företaget anskaffar all det virke som används i Metsä Groups bruk. Andelslaget består av mer än 90 000 skogsägare som tillsammans äger cirka hälften av Finlands privatägda skogar. Vi strävar efter regenerativt skogsbruk som på ett mätbart sätt stärker naturens tillstånd. Vi står för en kultur av mångfald, jämlikhet och inkludering.

2023 uppgick vår totala försäljning till 2,2 miljarder euro och vi har cirka 700 medarbetare. Försäljningen för hela Metsä Group var 6,1 miljarder euro.

Följ Metsä palvelee på X | Facebook