Metsäomaisuuden hallinta netissä helpottuu

Metsäliitto Puunhankinta lehdistötiedote 18.10.2012

Metsä Group on kehittänyt metsänomistajille suunnattuun Metsäverkko-palveluunsa uuden työkalun, jonka tietojen, karttojen ja laskureiden avulla metsänomistaja voi suunnitella oman metsäomaisuutensa hoitoa ja metsätaloutensa kannattavuutta. Palvelu konkretisoi metsäomaisuutta vaikkapa osakesijoituksiin verrattavana varallisuutena.

Metsäverkko (www.metsaverkko.fi) on Metsäliitto Osuuskunnan omistajajäsenille suunnattu maksuton internetpalvelu metsävarallisuuden hallintaan. Metsänomistajat voivat palvelun avulla seurata metsäomaisuutensa arvon kehitystä ja nähdä metsänsä kiireelliset metsänhoitotyöt ja korjuut sähköisesti omalta tietokoneelta. Jäsenetu- ja metsäomaisuuden hoitosopimusasiakkaat saavat käyttöönsä myös täysin uudenlaiset vaihtoehtoislaskurit, joiden avulla selviää, miten taloudellisen tuoton tai luontoarvojen painottaminen vaikuttaa kassavirtaan tai oman metsätilan puuston kasvuun.

”Vaihtoehtoislaskureiden avulla asiakkaamme pystyy selvittämään helposti, mitä hänen metsänsä tuottaa juuri nyt ja mikä metsän arvokasvu olisi erilaisin hoitotavoittein hoidettaessa”, jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen kertoo. Laskureiden avulla voi myös arvioida, miten paljon metsätuloja on mahdollista saada vaikkapa seuraavan kolmen vuoden aikana.

”Uusi metsälaki tulee lisäämään metsänomistajien valinnanvapautta metsiensä käsittelyssä. Metsäverkossa metsänomistaja näkee jatkossa muutamalla klikkauksella, paljonko puuta on heti korjattavissa, ja kuinka korjuun aikaistaminen vaikuttaisi saatuun tuloon”, Jumppanen kuvailee.

Oman metsätalouden kannattavuus esille

”Yhä useampi metsänomistaja asuu kaupungissa kaukana metsistään. Internetin kautta metsäasiat tulevat lähelle ja omaa metsätaloutta on helpompi suunnitella. Metsäverkko-palvelu ja sinne päivitetty sähköinen metsäsuunnitelma helpottavat myös yhteisomistajien ja perikuntien metsäasioiden hoitamista”, Jumppanen sanoo.

”Haluamme antaa metsänomistajalle työkaluja mahdollisimman vaivattomaan oman metsätalouden suunnitteluun ja kannustaa metsänomistajia metsien kestävään hyödyntämiseen ja hoitamiseen”, Jumppanen korostaa.

Metsä Group kehittää edelläkävijänä sähköisen asioinnin palveluja puukauppaan ja metsänhoitoon. Metsäverkkoon avataan lisää uusia toiminnallisuuksia ensi talven aikana. Lisätietoa ja ohjeet palvelun käyttöönottamiseksi saa omalta metsäasiantuntijalta tai osoitteessa www.metsaverkko.fi.

Juha Jumppanen, jäsenpalvelujohtaja, Metsä Group, puh. 050 384 4808

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.