Förvaltning av skogsegendomen på webben underlättas

Metsäliitto Virkesanskaffning pressmeddelande 18.10.2012

Metsä Group har utvecklat ett nytt verktyg till sin webbtjänst Skogen på nätet, där information, kartor och simulatorer finns till skogsägarens hjälp för planering av skötseln av skogsegendomen och skogsbrukets lönsamhet. Tjänsten konkretiserar skogsegendomen som förmögenhet som kan jämföras med till exempel aktieplaceringar.

Skogen på nätet (www.skogenpanatet.fi) är Metsäliitto Osuuskuntas webbtjänst för ägarmedlemmar för förvaltning av skogsegendom. Med hjälp av tillämpningen kan skogsägarna följa med värdeutvecklingen på sin skogsegendom och se brådskande skogsvårdsarbeten och avverkningar i elektronisk form, hemma på datorn. Kunder som har avtal om medlemsförmåner eller avtal om skötsel av skogsegendomen, får tillgång till en helt ny typ av alternativa scenarier. Med hjälp av dessa kan man se, hur en betoning av ekonomisk avkastning eller naturvärden påverkar kassaflödet eller beståndets tillväxt i den egna skogen.

”Med hjälp av de alternativa scenarierna kan våra kunder enkelt reda ut, hur mycket deras skog avkastar för tillfället och hur stor värdetillväxten skulle vara, om skogen sköts med olika målsättningar”, berättar direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen. Med hjälp av kalkylmodulerna kan man också uppskatta hur stora skogsinkomster det är möjligt att få under till exempel de tre kommande åren.

”Den nya skogslagen kommer att ge skogsägarna större valfrihet i fråga om behandlingen av skog. I Skogen på nätet kan skogsägaren i fortsättningen se med några klick på musen hur mycket virke som genast kan drivas och hur en tidigareläggning av avverkningar skulle påverka det ekonomiska utfallet”, beskriver Jumppanen.

Det egna skogsbrukets lönsamhet lyfts fram

”Allt flera skogsägare bor i städer, långt borta från sin skog. Via internet kommer skogsärendena närmare och det är lättare att planera det egna skogsbruket. Webbtjänsten Skogen på nätet med en uppdaterad elektronisk skogsbruksplan underlättar också skötseln av skogsärenden för gemensamt ägda skogar och dödsbon”, säger Jumppanen.

”Vi vill ge skogsägarna verktyg för så smidig planering av det egna skogsbruket som möjligt och vi uppmuntrar skogsägarna till hållbar skötsel och hållbart utnyttjande av skogarna”, betonar Jumppanen.

Metsä Group är en föregångare inom utveckling av elektroniska tjänster för virkeshandel och skogsvård. Skogen på nätet kommer att få nya egenskaper under vintern. Tilläggsuppgifter och anvisningar för ibruktagning av tjänsten får du av din egen skogsexpert eller på adressen www.skogenpanatet.fi.

Mer information:
Juha Jumppanen, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn 050 384 4808

www.metsaforest.se

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter är starkt närvarande i människornas vardag och vilka befrämjar hållbar välfärd. Huvudråvaran för Metsä Groups topprodukter är förnyelsebart nordiskt trä och träfiber. Våra affärsverksamhetsområden är mjuk- och matlagningspapper, kartong och papper, massa, träprodukter samt virkesanskaffning. Metsä Groups omsättning uppgick 2011 till 5,3 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 12 500 personer. Koncernen har verksamhet i cirka 30 länder.