Varmista mukanaolosi PEFC-sertifioinnissa

Suurin osa suomalaisista metsänomistajista on ollut mukana PEFC-sertifioinnissa metsänomistajaliittojen kautta. Kun metsänhoitoyhdistyslain muuttuessa alueellisten metsänomistajaliittojen toiminta vuodenvaihteessa päättyy, metsäteollisuusyritykset ja MTK valmistelevat yhdessä uutta PEFC-rekisteriorganisaatiota tukemaan alueellista sertifiointia.

”Koska uuden PEFC-rekisteriorganisaation toteutuminen on viivästynyt, tarjoamme omistajajäsenillemme mahdollisuutta liittyä veloituksetta omaan PEFC-ryhmäsertifikaattiimme siirtymävaiheen ajaksi. Kyseisen PEFC-organisaation toiminta käynnistyy todennäköisesti ensi vuoden aikana”, Metsä Groupin jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen sanoo.

Jumppanen korostaa, että Metsä Group on voimakkaasti mukana rakentamassa uutta laajapohjaista PEFC-organisaatiota. ”Kun sen toiminta käynnistyy, meidän PEFC-ryhmämme metsänomistajat siirtyvät yhteiseen järjestelmään. Haluamme kuitenkin omalta osaltamme varmistaa, että omistajajäsenemme voivat jatkaa mukanaoloaan PEFC-sertifioinnissa heti ensi vuoden alusta alkaen.”

Metsä Groupin PEFC-ryhmään voivat tulla mukaan kaikki ne omistajajäsenet, joiden metsävaratiedot ovat Metsäverkossa ja jotka eivät ole mukana metsäsertifioinnissa muuta kautta. Jos metsävaratietoja ei ole Metsäverkossa, liittymisen yhteydessä jäsenen pitää täyttää Metsäverkko-valtakirja tai antaa metsään.fi-palvelun kautta metsävaratietojen siirtolupa Metsä Groupille.

”Omistajajäsenten kannattaa varmistaa mukanaolonsa PEFC-sertifioinnissa”, Jumppanen painottaa. ”Metsäsertifioinnin avulla varmistetaan suomalaisten metsien kestävä käyttö ja kotimaisesta puuraaka-aineesta valmistettujen tuotteiden kysyntä maailmanlaajuisesti.”

Kysy lisää omalta metsäasiantuntijaltasi.