Säkra ditt deltagande i PEFC-certifieringen

Största delen av de finländska skogsägarna har deltagit i PEFC-certifieringen via skogsägarförbunden. Då de regionala skogsägarförbunden upphör vid årsskiftet till följd av ändringar i skogsvårdsföreningslagen, planerar skogsindustriföretagen i samarbete med MTK en ny PEFC-registerorganisation för att stöda den regionala certifieringen.

”Eftersom bildandet av den nya PEFC-registerorganisationen har försenats, erbjuder vi nu en möjlighet att gratis ansluta sig till vårt eget PEFC-gruppcertifikat under övergångsperioden. Nämnda PEFC-organisation inleder sannolikt sin verksamhet under nästa år”, säger Metsä Groups direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen.

Jumppanen betonar att Metsä Group deltar med kraft i bildandet av en ny PEFC-organisation på bred bas. ”Då den inleder sin verksamhet, överförs skogsägarna i vår PEFC-grupp till det gemensamma systemet. Vi vill dock för egen del säkra att våra ägarmedlemmar kan delta i PEFC-certifieringen genast från början av nästa år.”

Alla de ägarmedlemmar vars uppgifter om skogstillgångar finns i Skogen på nätet och vilka inte deltar i skogscertifieringen på annan väg kan delta i Metsä Groups PEFC-grupp. Om uppgifterna om skogstillgångar inte finns i Skogen på nätet, så måste skogsägaren fylla i en Skogen på nätet-fullmakt i samband med anslutningen eller gå in på tjänsten minskog.fi och ge Metsä Group tillstånd att överföra uppgifterna om skogstillgångar.

”Det lönar sig för ägarmedlemmarna att säkra sitt deltagande i PEFC-certifieringen”, betonar Jumppanen. ”Skogscertifieringen tryggar att de finkländska skogarna används på ett hållbart sätt och den tryggar den globala efterfrågan på produkter som är tillverkade av inhemskt virke.”

Fråga mera av din egen skogsexpert.