• Metsä Group/

Hybrid City -kilpailun innovaatiot tuovat esiin ympäristöystävällisiä ja tehokkaita rakentamisen ratkaisuja

Metsä Woodin Hybrid City Challenge etsi tapoja rakentaa ympäristöystävällisesti mutta samalla tehokkaasti ja nykyisiä rakennustapoja muuttamatta. Ratkaisua haettiin hybridirakentamisesta: modulaarisesta rakentamisesta, jossa yhdistetään puuta ja muita rakennusmateriaaleja. Kilpailuun lähetettiin lähes 40 ideaa 22 maasta.

Ensimmäisen palkinnon (10 000 euroa) voitti ehdotus nimeltä ”WHAT IF… New York’s SEAGRAM Building was a HYBRID building”, jonka oli suunnitellut kolumbialainen arkkitehti Jose Gustavo Garzon. Suunnitelmassa esitellään hybridijärjestelmä, jonka ydin on betonia ja terästä. Runko muuntuu vähitellen puurakenteeksi ulospäin ja ylöspäin siirryttäessä.
Tuomaristolla oli vaikea tehtävä valita voittajat ehdotusten joukosta. ”Kilpailu oli erittäin tasokas. Kymmenen parhaan ehdotuksen joukossa oli monia hyviä innovaatioita ja ideoita, jotka ovat erittäin kiinnostavia missä tahansa kontekstissa”, kertoo Metsä Woodin teknisen asiakaspalvelun johtaja Jussi Björman.

Kilpailijoiden tehtävänä oli valita olemassa olevan kerrostalon rakenne, moduuli tai konsepti, ja suunnitella se uudelleen korvaamalla osa materiaaleista puulla. Voittajat valittiin seuraavin perustein: 1) tehokkuus – modulaarinen ratkaisu, joka sopii yhteen nykyisten rakennusmenetelmien kanssa ja 2) ympäristöystävällisyys – päämateriaalina Metsä Woodin Kerto LVL.

”Voittanut ratkaisu osoittaa eri materiaalien hyvää ymmärrystä ja hyödyntää niiden parhaita ominaisuuksia optimaalisen yhdistelmän luomisessa. Tällä rakennusmenetelmällä on potentiaalia tulevaisuuden kerrostalojen rakentamisessa”, Björman toteaa.

”Hybrid City on inspiroiva mahdollisuus tutkia materiaalien ja järjestelmien entistä järkevämpää yhdistämistä ympäristöystävällisten, kestävien ja suorituskykyisten rakennusten luomisessa”, Jose Gustavo Garzon sanoo. ”Hybridirakentaminen – betonin, teräksen ja puumateriaalien yhdistäminen – tarjoaa lupaavimmat mahdollisuudet tulevina vuosina. Uskon, että siitä tulee kerrostalojen rakentamisen standardi.”

Toisen palkinnon (5 000 euroa) voittivat Frederick Pittmanin ”Alexandra Road Estate Reimagined” ja Jasper Middelbergin ”Villa Mokum, mostly wood, some steel and a concrete base”.
Rakennusala käyttää 50 prosenttia maapallon resursseista ja tuottaa 30 prosenttia kaikista hiilidioksidipäästöistä. Jatkuvasti kasvavaan asuntotarpeeseen on vastattava rakentamalla entistäkin nopeammin, mutta kustannukset on pidettävä alhaisina. Myös ympäristö on otettava huomioon.

Kaikilla rakennusmateriaaleilla on omat etunsa. Puu on kuitenkin ainoa uusiutuva rakennusmateriaali, ja se myös varastoi hiiltä. Meidän on löydettävä tapoja käyttää entistä enemmän puutuotteita. Hybridirakenteiden ansiosta rakentamisessa voidaan lisätä puun käyttöä muuttamatta nykyisiä prosesseja, mikä helpottaa muutosta. Kilpailutöissä on esitelty käytännöllisiä ratkaisuja, joiden avulla rakennusteollisuus voi vähitellen siirtyä entistä ympäristöystävällisempään kaupunkirakentamiseen.

Kaikki kilpailutyöt ovat nähtävissä osoitteessa Opensourcewood.com.

Tutustu palkittuihin töihin:

Lue lisää Plan B: Hybrid City -aloitteesta.

Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/SwNFtGFMZ2Vd

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Metsä Wood tarjoaa rakennus-, teollisuus- ja jakeluasiakkaiden tarpeisiin kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita. Metsä Woodin päätuotteita ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2019 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Twitter | Facebook | LinkedIn | Instagram | Pinterest