MICHELIN esittelee uuden sukupolven rengassarjan dumppereihin

Michelin X®TRA LOAD GRIP ja X®TRA LOAD PROTECT ovat markkinoiden ensimmäiset ”kolmen tähden” 24.00R35 -renkaat. Kyseessä on uusi rengassarja dumppereihn, joiden hyötykuorma on 40 – 80 tonnia. Uusilla renkailla saavutetaan yhdeksän tonnin lisäys jokaisen yksittäisen dumpperin kuormituskapasiteettiin, mikä parantaa merkittävästi työn tuottavuutta. Renkaiden käyttöikä on pidempi, ja parantuneen kuljetustehon ansiosta tuottavuus kasvaa.

Kuljetettuaan useiden vuosien miljardeja tonneja kuormaa saavat markkinoiden referenssirenkaat Michelin X®Quarry S ja X®HAUL nyt seuraajan rengassarjasta, jonka nimikin jo viittaa suurempaan kantavuuteen: MICHELIN X®TRA LOAD.

MICHELIN® X®TRA LOAD -rengassarja merkitsee asiakkaillemme mahdollisuutta maksimoida työn tuottavuus ja jatkuvuus riippumatta käyttöolosuhteista. Paitsi suurempi kantavuus, myös renkaiden pidempi käyttöikä parantavat selvästi kuljetustehoa (TKMH[1]) – entistä suurempi kuorma siirtyy pidemmälle samassa ajassa kuin edeltävillä renkailla.

Tärkeimmät kolme parannusta uusissa renkaissa ovat:

Kantavuus on ratkaisevan tärkeä kaikissa maansiirtokoneissa, ja uusien MICHELIN® X®TRA LOAD -renkaiden vahvistettu runkorakenne nostaa ne markkinoiden ensimmäisiksi ”kolmen tähden” renkaiksi kokoluokassa 24.00R35[2]. Renkaiden rakenne on suunniteltu siten, että niihin kohdistuva rasitus jakautuu tasaisemmin. Tuloksena on kahdeksan prosenttia parempi kantavuus, eli käytännössä dumpperin hyötykuorma kasvaa yhdeksällä tonnilla. Kun otetaan huomioon päivän aikana siirrettävien kuormien määrä, huomataan, että suurempien kuormien ansiosta työn tuottavuus paranee merkitsevästi.

Kulutuskestävyys on kahdeksan prosenttia parempi X®TRA LOAD -renkaissa verrattuna X®Quarry S -ren-kaaseen, mikä on seurausta pintakuvion suuremmasta kumivolyymista ja kuorman tasaisemmasta jakautumisesta renkaan ja ajoalustan kontaktipinnassa. X®TRA LOAD -renkaissa kumivolyymi on vähintään yhdeksän prosenttia suurempi kuin X®Quarry S:ssä, ja jopa 30 prosenttia suurempi kuin joissakin kilpailevien merkkien saman kokoluokan renkaissa. Suuremman kumivolyymin edut ovat rasituksen tasaisempi jakautuminen, parempi kulutuskestävyys ja pidempi käyttöikä. Pidempi käyttöikä johtuu myös uudesta pintakuviosta; varsinkin MICHELIN® X®TRA LOAD PROTECT -renkaassa kuviopalat ovat yhteen liitettyjä ja ne jäähtyvät tehokkaasti niin, että kuvioalueen lämpötila on jopa 12 astetta viileämpi.

Tuottavuus lasketaan tonnikilometreinä tunnissa (TKMH)[3], mikä on yhdessä tunnissa kuljetetun kuorman ja etäisyyden suhde. Uuden X®TRA LOAD GRIP ja vastaavasti uuden X®TRA LOAD PROTECT -renkaan TKMH on kasvanut vähintään 20,3 prosenttia ja 13,8 prosenttia A4-kumiseoksella; B-kumiseoksella TKMH on kasvanut vähintään 11,7 prosenttia ja vastaavasti 41,7 prosenttia verrattuna aikaisempiin Michelin-renkaisiin. Suurempi kuormituskapasiteetti ja mahdollisuus suurempaan työskentelynopeuteen antaa mahdollisuuden lisätä kuljetuskertoja ja siten parantaa tuottavuutta.

Uudessa MICHELIN® X®TRA LOAD on kaksi rengasmallia, joiden ominaisuudet on optimoitu dumpperien yleisimpiin ajoalustoihin nähden:

MICHELIN X®TRA LOAD GRIP on tarkoitettu pehmeille, savisille tai irtonaisille ajoalustoille, jotka ovat tyypillisiä rakennustyömailla, kaivoksilla ja louhoksilla, missä usein ajetaan myös kaltevilla pinnoilla. Renkaan ominaisuuksissa on priorisoitu hyvä pito ja vetokyky.

MICHELIN X®TRA LOAD PROTECT on tarkoitettu koville, epätasaisille ja erityisen kuluttaville ajoalustoille tasaisella, kuivalla maalla. Tämän tyyppisissä olosuhteissa, joita esiintyy muun muassa kaivoksilla ja louhoksilla, XTRA LOAD PROTECT on oikea valinta vahvan rakenteensa ja vaurionkestävyytensä vuoksi.

Kahden erilaisen kumiseoksen ansiosta renkaan valinta on helpompaa asiakkaan kannalta; varastointi on selkeämpää, mikä on suuri etu rengasjälleenmyyjän kannalta. Michelinin uusi X®TRA LOAD -rengassarja korvaa edelliset renkaat seuraavasti:

XDTA4** è X®TRA LOAD GRIP A4***
XDTB** / X-TRACTION SC
è X®TRA LOAD GRIP B***
X-QUARRY S**
è X®TRA LOAD PROTECT A4***
X-HAUL**
è X®TRA LOAD PROTECT B***

[1] Tonnikilometriä tunnissa
[2] Tähän saakka useimmat kokoluokan 24.00R35 renkaat on luokiteltu kahden tähden (**) renkaiksi; X®TRA LOAD -sarja on ensimmäinen, joka luokitellaan kolmen tähden luokkaan (***). Tähtiluokitus on teollinen standardi, joka ilmaisee tietyn kokoluokan maansiirtorenkaan kantavuuden (Tire and Rim Association).
[3] TKMH = tonnikilometriä tunnissa = kuljetusteho

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin on johtava rengasvalmistaja, joka on omistautunut ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuden parantamiseen kestävän kehityksen periaatetta kunnioittaen. Michelin valmistaa ja myy renkaita kaiken tyyppisiin ajoneuvoihin ja tarjoaa innovatiivisia liiketoiminnan tukipalveluita sekä digitaalisia sovelluksia matkailuun. Lisäksi Michelin julkaisee matkaoppaita, hotelli- ja ravintolaoppaita sekä kaupunki- ja tiekarttoja. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa ja sillä on paikallinen organisaatio 170 maassa; henkilöstön määrä on 112 300. Michelinillä on 68 tehdasta 17 maassa sekä tuotekehityksestä ja tutkimuksesta vastaava teknologiakeskus, jonka yksiköt sijaitsevat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. (www.michelin.com, www.michelin.fi)