Michelin introducerer en ny generation af dæk til lastvogne med tippelad

Michelin X®TRA LOAD GRIP og X®TRA LOAD PROTECT er de første ”trestjernede” 24.00 R 35 E4-dæk på markedet nogensinde. Den nye dækserie er beregnet til lastvogne med tippelad med en lasteevne på 40 til 80 ton. Med en forøgelse af lasteevnen på 9 ton pr. maskine får man maksimal produktivitet. Begge dæk giver længere levetid og øget produktivitet på grund af forbedret TKPH[1].

Den nye dækserie MICHELIN® X®TRA LOAD giver kunderne mulighed for at maksimere produktiviteten og kontinuiteten i arbejdet uanset de forhold, de arbejder under. Ud over øget lasteevne fremhæves længere levetid for dækserien X®TRA LOAD og væsentligt forbedret TKPH-kapacitet, så mere gods kan flyttes en længere strækning på samme tid.

Det nye MICHELIN® X®TRA LOAD findes i to udgaver. De er optimeret på forskellige måder med henblik på de to mest almindelige underlag, lastvogne med tippelad arbejder på:

MICHELIN X®TRA LOAD GRIP – til bløde, løse og mudrede transportveje, som ofte findes ved byggepladser samt åbne miner og stenbrud, og transportveje med stærk stigning, hvor greb og trækkraft er en prioritet.

MICHELIN X®TRA LOAD PROTECT – til hårde, aggressive og slidende transportveje, hvor beskyttelse og slidstyrke prioriteres, såsom på byggepladser og i åbne miner og stenbrud.

Efter mange år og efter at have flyttet milliarder af tons materialer erstatter Michelin nu X®Quarry S og X®HAUL, som har været referencedæk for lastvogne med tippelad. Muligheden for øget nyttelast er afspejlet i det nye navn - MICHELIN X®TRA LOAD PROTECT.

De tre vigtigste forbedringer er som følger:

Lasteevnen er afgørende for alle lastvogne med tippelad, og den forstærkede karkasse i det nye MICHELIN® X®TRA LOAD gør det til det første 24.00 R 35-dæk på markedet, som har fået en ”trestjernet” klassificering[2]. Klassificeringen er resultatet af en optimeret udformning, som forbedrer dækkets fordeling af belastningen. Det betyder i praksis 8 procent større lasteevne eller en forøgelse af lasteevnen på 9 ton pr. køretøj; en enorm produktivitetsforøgelse, når man ganger det med antallet af transportcyklusser pr. dag.

Slidstyrken hos X®TRA LOAD PROTECT er ligeledes øget med 8 procent sammenlignet med X®Quarry S takket være en større mængde gummi i det nye dækmønster og en bedre fordeling af belastningen i kontaktfladen. Den nye dækserie har mindst 9 procent mere gummi end i X®Quarry S og næsten 30 procent mere end i nogle af de førende konkurrenters dæk i samme dimension. Desuden giver den øgede mængde gummi i slidbanen bedre fordeling af belastningen, bedre slidstyrke og længere levetid. Den længere levetid skyldes også det nye dækmønster. MICHELIN® X®TRA LOAD PROTECT har forbundne mønsterklodser og forbedret varmeafledning, som sænker temperaturen i slidbanen med op til 12 grader.

Produktiviteten måles i TKPH/TPMH[3], som er et udtryk for last og distance pr. time. For de nye Michelin X®TRA LOAD GRIP og X®TRA LOAD PROTECT er TKPH-kapaciteten øget med mindst 20,3 procent henholdsvis 13,8 procent med slidbanegummi type A4 og mindst 11,7 procent henholdsvis 41,7 procent med slidbanegummi type B sammenlignet med tidligere Michelindæk. Den øgede lasteevne og muligheden for højere gennemsnitshastighed gør det muligt for kunden at optimere maskinens arbejdscyklusser og øge produktiviteten.

De to forskellige typer slidbanegummi betyder et forenklet sortiment for kunden og lettere lagerhåndtering for forhandlerne. Michelins tilbud i 24.00 R 35 E4 kommer til at se således ud:

XDTA4** erstattes af X®TRA LOAD GRIP A4***
XDTB**/X-TRACTION SC erstattes af X®TRA LOAD GRIP B***
X-QUARRY S** erstattes af X®TRA LOAD PROTECT A4***
X-HAUL** erstattes af X®TRA LOAD PROTECT B***

[1] Ton kilometer pr. time
[2] Tidligere havde de fleste 24.00 R 35-dæk en **-klassificering. X®TRA LOAD er det første med en ***-klassificering. Stjerneklassificeringen er en industristandard for klassificering af lasteevne for entreprenørdæk i en given dimension (Tire and Rim Association).
[3] Ton kilometer pr. time

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk