Enfuce investoi 45 miljoonaa euroa globaaliin kasvuun: ”Haluamme kaikki grit:labin opiskelijat meille töihin”

Fintech-yhtiön toimitusjohtaja Denise Johansson kertoo, että Enfuce aikoo kasvaa useilla eri markkinoilla tulevina vuosina. Yhtiö jatkaa panostamista kasvuun myös kotikulmillaan Ahvenanmaalla. Johansson toivoo, että grit:labissa syksyllä aloittavat IT-alan opiskelijat näkevät Ahvenanmaan edut myös valmistumisen jälkeen.

Joulukuussa tuli julki tieto siitä, että kansainvälinen rahoitus vauhdittaa 45 miljoonan euron edestä Enfucen kasvua tulevina vuosina. Jo pandemiavuoden aikana yhtiö osoitti elinvoimaisuutensa: Enfuce kasvoi 35 prosenttia ja asiakasmäärä kaksinkertaistui.

”Meillä on vahva sija Pohjoismaissa nyt, ja kahden vuoden päästä se on yhtä vahva koko Euroopassa. Kun tahti on tämä, on selvää, että haluamme poimia meille töihin kaikki grit:labista valmistuvat IT-alan osaajat,” toimitusjohtaja Denise Johansson kertoo hymyillen.

Hän tietää rekrytointitavoitteen olevan kova, sillä grit:labista valmistuvilla tulee olemaan paljon vientiä. Vaikka hakuaika opintoihin grit:labissa päättyy vasta 22. helmikuuta, ja koulutus kestää kaksi vuotta, uuden koulutuksen kumppaniverkostossa on jo kaksitoista aktiivista yritystä.

Yhteishenkeä ja kokemusten rikkautta

Saaristossa Suomen ja Ruotsin välillä tartutaan mahdollisuuksiin yhdessä, ja yhteishenki on vahva. Grit:labin perustaminen Ahvenanmaalle on hyvä esimerkki siitä, miten hedelmällistä yhteistyö hallinnon ja yrityselämän välillä voi olla, kun puhalletaan yhteen hiileen.

”Näemme, että grit:lab avaa uusia ovia täällä Ahvenanmaalla, ja toivomme, että tänne hakee IT-alasta kiinnostuneita opiskelijoita kotimaasta riippumatta! Opetuskieli on englanti, ja kuka tahansa yli 18-vuotias voi hakea grit:labiin, kunhan vaan opinnoissa tarvittavaa sinnikkyyttä löytyy,” sanoo Ahvenanmaan elinkeinoministeri Fredrik Karlström.

Opiskelija voi hakea opintotukea, tulipa hän grit:labiin Suomesta tai Ruotsista, ja sekä Fredrik Karlström että Denise Johansson uskovat, että opiskelijaryhmästä tulee monipuolinen porukka.

”Tämä hakuprosessi ei tuo monipuolisuutta vain kansallisuuksien osalta, vaan myös kokemusten osalta. Ryhmässä voi olla mukana esimerkiksi hieman vanhempia henkilöitä, jotka vaihtavat grit:labin avulla työuransa suuntaa. Nämä henkilöt voivat tuoda ryhmään osaamista ja kokemusta aivan eri aloilta,” Denise Johansson pohtii.

500 tuntia enemmän aikaa arkeen

Ahvenanmaalaisen positiivisuuden lisäksi grit:labissa opiskelevat tulevat huomaamaan, miten mutkatonta on luoda yhteys paikalliseen yrityselämään. Opiskelijoiden taidot ovat kysyttyjä, ja valmistumisen jälkeen voi tarjoutua mahdollisuus valita joustava elämäntyyli osaksi uutta arkea.

”Olen laskenut, että pelkästään jo lyhyet etäisyydet antavat minulle 500 tuntia enemmän aikaa vuodessa perheen kanssa verrattuna siihen, jos asuisin suurkaupungissa. Kymmenessä minuutissa ehdin niin viedä lapset kuin saapua työpaikalle!”, kertoo Denise Johansson.

”Täällä on turvallista. Luonto on lähellä. Vaikka tarjonta ei ole hirveän suurta, täältä löytyy hyvin sekä kulttuuri- että liikuntamahdollisuuksia,” Denise Johansson jatkaa.

Elinkeinoministeri Fredrik Karlström haluaa nostaa esille myös sen, miten ainutlaatuinen paikka Ahvenanmaa on keskellä Pohjolaa.

“Tässä paikassa on sitä jotakin. Ahvenanmaalla on meri lähellä, punertavat kalliot ja raikas ilma, mutta samaan aikaan täällä toimii myös 2600 yritystä, joista kolme on listattu pörssiin. Yhdistelmä luo elinvoimaisen yhteiskunnan, jossa voi helposti ja nopeasti siirtyä tiiviin työpäivän jälkeen luontoon paristoja lataamaan,” sanoo Fredrik Karlström.

Hae koulutukseen

Yhteistä hakijoille on mielenkiinto ohjelmointia kohtaan ja halu luoda uraa IT-alalla.

Hakuprosessissa on kaksi osaa, joista ensimmäinen tapahtuu verkossa. Hakija ratkaisee muisti- ja logiikkatehtäviä, ja testin jälkeen hän voi päästä hakuprosessin seuraavaan osaan Maarianhaminassa sijaitsevalle kampukselle. Tästä ryhmästä 50 hengelle tarjotaan opintopaikkaa grit:labissa elokuusta 2022 alkaen.

Haku uuteen IT-alan koulutukseen grit:labiin päättyy 22. helmikuuta. Lue lisää hakuprosessista: gritlab.ax.

Enfuce pähkinänkuoressa

Enfuce on fintech-yhtiö, joka auttaa korttiratkaisuissa esimerkiksi pankkeja ja muita alan toimijoita. Enfucella on yhteensä yli sata työntekijää Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja Ranskassa. Yhtiö sai uuden rahoituksen joulukuussa 2021, kun Vitruvian Partners investoi noin 45 miljoonaa euroa Enfucen tulevien vuosien kasvun takaamiseksi globaaleilla markkinoilla.

Yritysyhteistyöverkosto

Verkosto koostuu yrityksistä, jotka tekevät yhteistyötä grit:labin ja sen opiskelijoiden kanssa.

Tällä hetkellä verkostossa ovat mukana jo seuraavat yritykset:

Viisi vinkkiä

Ahvenanmaalla riittää tekemistä, näkemistä ja kokemista. Alla muutama vinkki. Lisää inspiraatiota löydät Visit Ålandin kotisivulta.

• Opi purjehtimaan ja nauti merestä
  • Pelaa frisbeegolfia ystävien kanssa
  • Tee uskalias uimahyppy 10 metrin korkeudesta mereen Klostervikenissä
  • Matkaa saarelta saarelle aina Suomeen saakka ja takaisin