Eturivin johtajuusvalmentaja: ”Johtajien tulisi lopettaa alaistensa motivointi”

Ruotsin ykkösnimiin kuuluva johtajuusvalmentaja Carl Erik Herlitz kehottaa unohtamaan puheet siitä, että pomon tehtävä olisi huolehtia alaisistaan ja motivoida heitä työntekoon. Sen sijaan tärkeintä on kohdella työntekijöitä kuin aikuisia – vain niin organisaatioista voi saada oikeasti itseohjautuvia. Herlitz demonstroi suosittua Tuff-valmennusmenetelmää tänään perjantaina Miltton Sparksin kanssa järjestetyssä yhteistilaisuudessa.

Miltton Sparksin yhteistyökumppani Tuff Leadership Training on Ruotsissa hyvin tunnettu johtajien valmennusmenetelmästään. Suomeen menetelmä on rantautunut vasta hiljattain, mutta sitä ovat ehtineet hyödyntää jo useat kotimaiset ja kansainväliset yritykset, ja se on koettu toimivaksi myös Suomessa. Tuff-valmennuksen tavoitteena on muuttaa koko yrityksen tai organisaation johtamistapa ja auttaa esimiehiä johtamaan itsenäisiä, sitoutuneita ja vastuunsa kantavia työntekijöitä, joista muodostuu aidosti itseohjautuvia organisaatioita.

Suomessa valmennuksia tekee Miltton Sparks, joka järjesti perjantaina harvinaisen tilaisuuden nähdä, miten menetelmä käytännössä toimii. Menetelmän keskiössä ovat erilaiset valmentavat keskustelut, joiden kautta työntekijöitä muun muassa haastetaan ottamaan enemmän vastuuta omasta työstään ja itsestään.

”Yleensä, kun ihmiset astuvat esimiesasemaan, he alkavat käyttäytyä ja asennoitua tietyllä tavalla, kuin heillä ei olisi vaihtoehtoa. Vallitsevan ajatusmallin mukaan johtajilla on ikään kuin erityinen tapa olla. He alkavat miettiä miten saada alaisista tuottavampia tai kannustaa heitä parempiin suorituksiin. Keinoja on erilaisia: toiset suosivat “kovaa” johtajuutta ja toiset pyrkivät olemaan ymmärtäväisempiä, mutta kaikki asettavat itsensä vastuuseen alaisistaan. He omaksuvat vanhemmuutta muistuttavan johtajan roolin, jossa he yrittävät erilaisilla strategioilla motivoida alaisiaan. Johtajien tulisi muuttaa ajatusmallejaan päästäkseen eroon tästä roolista, ja antaa työntekijöiden kantaa vastuu itsestään”, Carl Erik Herlitz huomauttaa.

Rakentaakseen aidosti itseohjautuvaa organisaatiota on johtajan ja työntekijän välillä käytäviin keskusteluihin asennoiduttava aikuisten välisenä vuorovaikutuksena. Esimiesten tulisi irrottautua ”vanhemman” roolista. Lopulta valmennuksen keskiössä on esimiehen oman energian optimoiminen: kuinka irrottautua tilanteesta, jossa johtaja kantaa yksin harteillaan huolen niin työntekijöiden kehittymisestä, murheista kuin motivaatiostakin?

”Mikäli organisaatiosta halutaan oikeasti itseohjautuva, pelkkä prosessien ja rakenteiden muokkaaminen ei riitä, vaan muutoksen on tapahduttava nimenomaan vuorovaikutuksen tasolla, yksittäisten ihmisten kohtaamisessa. Ja jotta muutokset ovat aitoja, on johtamisvalmennuksen oltava muutakin kuin pelkkää teoriaa. Tuff pakottaa osallistujansa mukavuusalueidensa ulkopuolelle, venyttämään itseään ja harjoittamaan vuorovaikutuksen lihaksiaan muista johtamisvalmennuksista poikkeavalla tavalla”, kuvailee Miltton Sparksin valmentaja Helen Blässar.

Valmennusta onkin kehuttu runsaasti, ja muun muassa Hanna Paananen Finnairilta (Head of Cabin Crew, CPU and RCCM) on kuvannut valmennusta ”elämää mullistavaksi kokemukseksi, joka antoi rohkeutta ja tuki omaa kasvuani esimiehenä”.

Lisätiedot:

Helen Blässar, osakas, johtava valmentaja, Miltton Sparks (ruotsiksi ja englanniksi)

p. +358 40 50 77116 helen.blassar@miltton.fi

Christina Dahlblom, toimitusjohtaja Miltton Sparks