Suomalaisyritykset eivät odota kasvua vielä 2010

Suomalaisten omistajavetoisten yritysten usko työllisyyden paranemiseen on laskenut kolmanneksen viime vuodesta. Kansainväliseen keskiarvoon verrattuna Suomessa ollaan pessimistisiä tulevaisuuden suhteen. Henkilöstön kouluttamiseen ja kehittämiseen panostetaan suomalaisyrityksissä kuitenkin selvästi muita Pohjoismaita enemmän. Näin käy ilmi loka–marraskuussa 2009 teetetyssä Grant Thorntonin Employment -tutkimuksessa, johon osallistui yli 7 400 omistajavetoista yritystä 36 maan talousalueelta.

Puolet (49 %) omistajavetoisista yrityksistä Suomessa vähensi henkilöstömääräänsä vuoden 2009 aikana, ja sama trendi näyttää jatkuvan tänä vuonna. Yritysten usko kasvuun on laskenut jopa kolmanneksen (33 %) viime vuodesta, eli muutos on selvästi negatiivinen. Viime vuonna vielä viisi prosenttia suomalaisyrityksistä ennusti kasvattavansa henkilöstömääräänsä. Kansainvälisessä tarkastelussa Suomi sijoittuu reilusti alle keskiarvon. Euroopassa usko yritysten kasvuun on laskenut 36 % ja maailmanlaajuisesti 29 %. Vielä viime vuonna 17 % Eurooppalaisista yrityksistä uskoi kasvattavansa henkilöstömääräänsä. Huonoin tilanne on Saksassa ja Tanskassa. Tanskassa usko yritysten kasvuun on laskenut jopa 68 ja Saksassa 55 prosenttia. ”Tämä on ensimmäinen kerta kansainvälisesti vuoden 2003 jälkeen, kun henkilöstöä vähentävien yritysten määrä ylittää henkilöstöä kasvattavien määrän”, sanoo Joakim Rehn, Grant Thorntonin hallituksen puheenjohtaja. Palkankorotuksia ei myöskään ole vielä tänä vuonna odotettavissa. Suomalaisista omistajavetoisista yrityksistä vain alle puolet (46 %) aikoo nostaa palkkoja inflaation mukaisesti vuonna 2010, kun viime vuonna 68 % ilmoitti palkankorotuksista. Lähes kolmannes (29 %) yrityksistä ilmoitti, että ei aio nostaa palkkoja lainkaan vuoden 2010 aikana. Palkankorotuskäytännöt noudattavat Suomessa kansainvälisiä keskiarvoja. Ruotsissa ollaan Pohjoismaista optimistisimpia: 60 % yrityksistä aikoo nostaa palkkoja inflaation mukaisesti ja vain 4 % yrityksistä ei aio nostaa palkkoja lainkaan. Ruotsissakin muutos viime vuoteen on kuitenkin negatiivinen. Suomessa henkilöstön kouluttamiseen panostetaan muita Pohjoismaita enemmän Tutkimus kuitenkin osoittaa, että yrityksissä on otettu kaikki keinot käyttöön irtisanomisten välttämiseksi. Suomessa 75 % yrityksistä ilmoitti, että oli ottanut käyttöön toimenpiteitä, jotta henkilöstöä ei tarvitsisi irtisanoa. Suomessa lomautukset oli suosituin keino (40 %), kun taas maailmanlaajuisesti työajan lyhentäminen (11 %) ja henkilöstön uudelleensijoittelu (10 %) olivat käytetyimpiä keinoja. Negatiivisista tulevaisuuden odotuksista huolimatta Suomessa panostetaan selvästi muita Pohjoismaita enemmän työntekijöiden kouluttamiseen. Kysyttäessä, miten yritykset varautuvat tulevaan nousukauteen, 85 % suomalaisyrityksistä ilmoitti kouluttavansa ja kehittävänsä työntekijöitään. Pohjoismaissa keskimäärin 59 % yrityksistä panostaa työntekijöidensä kouluttamiseen ja maailmanlaajuisesti 47 % ilmoitti kouluttavansa henkilöstöä keinona varautua tulevaan.